♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

LIFE and TIME



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..


.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. just a short entry ..
.. just want to wish ..
.. happy weekend guys ..
.. enjoy your time ..
.. enjoy your life yar ..


"LIFE and TIME are the two great teachers: LIFE teaches us the use of time and TIME teaches us the value of life"

permulaan hari



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. mulakan hari nie dengan Bismillah ..
.. harap semuanya berjalan lancar ..
..amin ..

hargailah mereka



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. ok perasaan sedang bercampur sekarang nie ..
.. semua rasa ada ..
.. dah selamat sampai kampus ..
.. barang semua dah kemas ..
.. okey, mr.abah & mrs.mama temankan sampai habis kemas ..
.. siap tertidur lagi depa ..
.. macam-macam perasaan muncul bila dapat tatap wajah orang yang kita sayang ..
.. terutamanya bila saat mereka sedang lena dibuai mimpi ..
..ya Allah ..
.. speechless cik fadz ..
.. terasa untungnya diri cik fadz masih ada parents lagi ..
.. macam mana orang yang dah tiada keduanya ya? ..

"hargailah mereka selagi mereka masih ada. jangan terkilan jika mereka telah tiada nanti"

akan ditinggalkan



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

~sumbangan inchik google~

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. huhuhu, tinggal beberapa jam ja lagi nie ..
.. tak lama dah masa yang ada untuk cik fadz nikmati ..
.. masa berharga dengan family tercinta ..
.. kejap ja lagi cik fadz sudah mau pulang ..
.. pulang menuntut ilmu ..
.. selamat tinggal segala apa yang cik fadz nikmati selama cuti nie ..
.. lepas nie dah tak boleh main-main lagi ..
.. masa yang ada lepas nie adalah untuk fokus pada study ..
.. nak pulak final semester nie ..
.. lagilah kena pulun habis-habisan ..
.. ok, nak pegi manja-manja jap ..
.. bubye ..


nota kaki : ok, rasa macam nak nangis ja hah. ma, abah boleh tak jap lagi tak payah balik?..temankn akak bley tak?..huhuhuhu

Oreo Flurry



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. morning ..
.. wah hari nie breakfast cik fadz oreo flurry tue ..
.. hah amek, pagi-pagi dah pekena sejuk-sejuk ..
.. yeh, saat nak tunggu lama kot ..
.. buat dari siang semalam lagi ..
.. dah berapa kali hah pegi ushar ..
.. asal ushar ja, asallah tak beku-beku kan ..
.. suspen kot ..
.. of course la takut tak jadi ..
.. akhirnya, setelah menanti lama, nie lah hasilnya ..

~ok gambar tak clear. ni kalau dslr ni, cnfirm nmpak hah oreo yg kecik2 tu~
.. nie ilham dari resepi yang org share dalam tenet lah ..
.. cik fadz dapat dari iluvislam ..
.. nak buat pun senang ja hah ..
.. setelah bincang dengan adik cik fadz, kami setujulah nak buat ..
.. apa lagi, dialah yang pegi beli barang ..
.. maka, hasilnya adalah seperti di atas ..
.. resepi asal, kena guna Dutch Lady perisa asal ..
.. tapi kitorang guna coklat ..
.. itu yang nampakgelap sikit tue ..
.. meh nak share ya resepi ..

*****

BAHAN-BAHAN

~1 kotak Dutchlady Fullcream atau lowfat~
~625g serbuk creamer cofeemate~
~2 paket biskut oreo~
(ok kuantiti ikut masing-masing ya. ini untuk 5-6 orang makan pun boleh. itupun berkali-kali ceduk. nak rasa oreo lebih, masukkan ja 3 paket ka)

CARA-CARA

~mula-mula, jangan lupa baca Bismillah ya~
.. lepas tu, bolehlah masukkan susu dan serbuk creamer coffemate ke dalam mesin pengisar~
~then blend ja sampai nampak buih-buih gitu~
~then masukkan pula beberapa keping biskut oreo ke dalam campuran susu dan creamer coffeemate tadi~ ~blend sampai sebati~
~lepas dah rasa okey tue, tuang ja dalam bekas~
~nak tambahkan oreo yang dipatah-patahkan kecil dalam bekas tadi~
.. lepas dah rasa semuanya cukup, bolehlah masukkan dalam fridge~
~masa yang suggest 8jam~
~tapi cik fadz tunggu 8jam tak beku-beku pun lagi~
~maka, tempoh masa yang diperlukan adalah tidak tetap~
~kalau dah beku tue, boleh la hampa sentap ya~
~okey, selamat mencuba~

sesuatu yang kita tidak harapkan



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

~gambar hiasan semata-mata. sumbangan mr.google~

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..


"kadang-kadang kita dapat sesuatu yang kita tidak harapkan. ini kerana Allah itu maha mengetahui. DIA tidak memberi pada apa yang kita harapkan. tapi DIA memberi sesuatu yang kita perlukan. walaupun kita tidak sedar apa keperluan pemberian itu untuk tempoh masa tertentu"


.. terimalah pemberian Allah itu seadanya ..
.. walaupun mungkin kita mengeluh dengan pemberian tersebut ..
.. ini kerana mungkin sesuatu yang kita sayang sekarang akan menjadi sesuatu yang kita benci kelak ..
.. dan tak mustahil sesuatu yang kita benci sangat sekarang, akan menjadi sesuatu yang kita sayang sangat kelak ..
.. renungan hari Jumaat ..


nota kaki : terima seadanya. terima dengan hati terbuka. itu lebih baik dari terus mengharap pada yang belum pasti :)

satu kata : TAHNIAH



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. wah kalau KRU tiga kata, cik fadz satu kata ja ..
.. satu kata tanda penghargaan ..
.. dah macam boleh buat lagu la pulak kan ..
.. tahniah ya abg eqbalzack ..
.. tahniah atas kemenangan merangkul anugerah "The Best Lifestyle Blog of the Year 2012" sempena World Bloggers and Social Media Awards baru ni ..
.. anda memang layak abang eq ..
.. dahla cik fadz kagum sangat dengan abang eq sorang ni ..
.. dah la bakal dapat title Dr tak lama lagi ..
.. nie yang bagi semangat cik fadz nak dapatkan title Dr jugak ni ..
.. tak dapat jadi Dr perubatan, Dr falsafah pun okey kan ..
.. sambil tue, boleh tak nak ambil kesempatan juga? ..
.. boleh tak nak ucap tahniah pada diri sendiri juga? ..
.. tahniah ya cik fadz sebab berjaya mendapat result yang memberangsangkan ..
.. semester akan datang usaha lebih lagi ya ..
.. kan cik fadz pernah cakap ..

"pelangi yang cantik dan indah itu hadir selepas hujan ribut dan petir. biar selebat mana pun hujan tue. biar sekuat mana pun ribut dan petir tue. yakin pada diri bahawa suatu hari, pelangi nan indah akan muncul mempamerkan diri"

.. ringkas dan padat entry kali nie ..
.. jika ditanya apa anda akan lakukan sekiranya mendapat ALAIN DELON set itu?, cik fadz akan jawab macam nie ..
.. "wah itu satu rezeki. boleh buat hadiah besday mr.abah tak lama lagi" ..
^___^

tag Anees Chan dan Khairi Aswad ..
.. jom geng ..


nota kaki : okey tak rasa pun entry kreatif. tapi simple ada lah

air mata gembira



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..



.. ya ALLAH ..
.. syukur ya ALLAH ..
.. sangat-sangat tak sangka dengan pemberianMU ..
.. air mata kegembiraan mengalir dipipi cik fadz tanpa sedar ..
.. banyak sangat ..
.. banyak sangat ya ALLAH ..
.. terima kasih ya ALLAH ..
.. usaha untuk yang akan datang ..


nota kaki : nie yang rasa lebih semangat nie ^__^

malu itu penting



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. sejak akhir-akhir nie, cik fadz selalu sangat bermuhasabah ..
.. dah macam satu petanda dalam hidup cik fadz kot ..
.. mungkin sinar itu akan hadir ..
.. insyaAllah ..
.. wah agak berbunga-bunga ayat cik fadz ..
.. jom baca celoteh cik fadz kejap noh ..
.. pandangan peribadi yang tak dituju pada mana-mana individu ..



*****

Dari Salim bin Abdullah r.a dari ayahnya, katanya:
"Nabi s.a.w lalu di hadapan seorang Ansar yang sedang mencela saudaranya kerana saudaranya itu pemalu." 
Maka sabda rasulullah s.a.w kepadanya:
"Biarkanlah dia! Sesungguhnya malu itu sebahagian daripada iman."
(Bukhari)

.. melihat dunia sekarang yang dah banyak pincangnya ..
.. melihat muda mudi yang sekarang bebas melakukan apa saja ..
.. bebas tanpa memikirkan akibat daripada perbuatan sendiri ..
.. bukan salah sesiapa ..
.. sebenarnya rasa dan perasaan MALU tue dah takda ..
takda rasa MALU dalam berpakaian ..
.. takda rasa  MALU dalam perhubungan yang belum halal ..
.. takda rasa MALU dalam hidup kita seharian ..
.. kita tak rasa langsung malu dengan perbuatan kita ..
.. kita rasa kita hebat bila orang puji kecantikan kita ..
.. sedangkan kecantikan tue hanya untuk tatapan si dia yang berhak ..
.. kita tanpa sedar, tanpa segan silu membenarkan orang lain tengok ..
.. kita rasa hebat bila kita dah ada pasangan ..
.. ya bagus kalau si dia halal untuk kita ..
.. bila fikir-fikir balik, cik fadz sendiri pun sama ja ..
.. kita semua tak lari dari ujian dan dugaan duniawi ..
.. cuma yang membezakan kita sesama individu adalah pemikiran dan tindakan kita dalam menghadapi situasi tue ..
.. tak semestinya orang bijak pandai sebijak pemikiran dan tindakan mereka ..
.. apapun, realitinya adalah ..
.. individu itu sendiri menentukan hala tuju masing-masing ..
.. jika jiwa individu itu terarah kepada kebaikan, 
maka perkara baiklah yang akan dia lakukan ..
.. jika jiwa individu itu terarah pada keburukan, 
takda lain selain keburukan yang dia hampiri ..
.. setiap perbuatan kita, kita sendiri yang tentukan ..
.. jangan salahkan orang lain ..
.. jangan cakap orang lain mempengaruhi kita ..
.. ya mungkin pengaruh sekelilingi menyumbang ..
.. tapi, cuba fikir ..
.. kalau kita cakap TIDAK, takkan jadikan? ..
.. tepu dada tanya iman la ..



Diriwayatkan dari Abdillah ibni Mas’ud r.a. ia berkata, Rasulullah telah bersabda pada suatu hari : “Milikilah rasa malu kepada Allah dengan sebenar-benarnya.! Kami (para sahabat) berkata: Wahai rasulullah sesungguhnya kami alhamdulillah telah memiliki rasa malu. Rasulullah bersabda: “ Bukan sekadar itu akan tetapi barangsiapa yang malu dari Allah dengan sesungguhnya, hendaknya menjaga kepalanya dan apa yang ada di dalamnya, hendaknya ia menjaga perutnya dan apa yang di dalamnya, hendaknya ia mengingat mati dan hari kehancuran. Dan barangsiapa menginginkan akhirat ia akan meninggalkan hiasan dunia . Barang siapa yang mengerjakan itu semua bererti ia telah merasa malu kepada Allah dengan sesungguhnya.
(Musnad Ahmad)

.. okey dengar kata hari nie 14Feb ada satu event eh? ..
.. apa ka namanya ntah ..
.. hari kekasih? ..
.. Valentine? ..
.. oh tidakkk ..
.. cik fadz Muslim ..
.. orang Muslim diharamkan sambut ya ..
.. cik fadz terbaca satu status nie dekat page kawan cik fadz ..
.. katanya, ..
Jika anda meniduri kekasih pada 14hb febuari (hari kekasih), kekasih anda akan memberi berita baik pada 21hb Mac (hari ibu) dan anda akan mempunyai anak pada 14hb November (hari kanak-kanak sedunia) jika di lihat pada aspek perubatan..anda dinasihatkan jangan cuba perkara ni pada semua kekasih anda kerana anda akan mendapat berita buruk pada 1hb disember(hari Aids sedunia)

.. renung-renungkan ..
.. pastikan rasa malu itu ada ya ..
.. sumbangan gambar, ILUVISLAM ..


nota kaki : rasa malu tue haruslah pada tempat yang sepatutnya. jangan letak rasa malu dalam hal ilmu, menyatakan kebenaran dan hal amal makruf nahi mungkar :)

pelangi itu indah



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. dua tiga hari nie hujan kan ..
.. alhamdulillah ..
.. sejuk jugak lah kan ..
.. dah berapa lama hah panas terik ..
.. tanah pun dahagakan air jugak ..
.. nak dijadikan cerita, ..
.. satu hari tue, cik fadz terpandang pada langit ..
.. wah pelangi lah ..
.. cantiknya pelangi tue ..
.. indahnya ciptaan Allah swt ..
.. tiba-tiba teringat satu quote nie ..
.. dia terlintas, zupppp macam tue ..
(sepantas kilat dia mai)

"pelangi yang cantik dan indah itu hadir selepas hujan ribut dan petir"

.. okey tiba-tiba termuhasabah cik fadz sorang diri ..

*****

.. kadang-kadang kita merungut ..
.. kenapa begitu? kenapa begini? kenapa Allah turunkan ujian pada kita ..
.. kita patah semangat ..
.. kita sedih ..
.. kita hiba dengan ujian tue ..
.. kadang tue, kita rasa kita sendiri mengharungi ujian Allah ..
.. kita rasa dipinggirkan ..
.. kita rasa takda apa dah yang bernilai dalam hidup nie ..
.. yang kita nampak saat tue hanyalah kesedihan, kesuraman ..
.. semua yang negatiflah cik fadz katakan ..
.. yang positif tue, lambat sikit nak masuk ..
.. lepas tue mulalah kita nak salahkan Allah swt ..
.. kita salahkan takdir ..
.. kenapa aku yang engkau pilih? ..
.. kenapa bukan orang lain? ..
.. perkataan KENAPA berlegar-legar dalam kepala ..
.. persoalan demi persoalan dilontarkan ..
.. sebabnya kita rasa kecewa dengan ketentuan Allah swt terhadap kita ..
.. bila kita hilang pertimbangan, mulalah perkara yang bukan-bukan jadi pilihan ..
.. jalan mudah? ..
.. apa lagi kalau bukan menamatkan riwayat hidup ..
.. yang sebetulnya hanya Allah swt yang berhak mengambil hakNya ..
.. sebab apa? ..
.. sebab yang tue ja jalan termudah ..
.. padahal kita tak sedar yang setiap kemanisan, keindahan yang orang lain kecapi tue sebenarnya ada jugak kepahitannya ..
.. semua orang akan mengalami saat kepahitan, dugaan dan kekangan dalam hidup masing-masing ..
.. cuma masa dan caranya saja yang berbeza ..
.. setiap kemanisan dan kebahagiaan tue hadir selepas kita melakukan pengorbanan ..
.. kita korbankan masa, perasaan dan sebagainya ..
.. insyaAllah ..
.. insyaAllah akan hadir pelangi yang indah dan cantik itu selepas ribut petir berlaku dalam hidup kita ..
^___^


~berusaha nak snap jugak pelangi tu walaupun kamera hanyalah beberapa pixel~


nota kaki : biar selebat mana pun hujan tue. biar sekuat mana pun ribut dan petir tue. yakin pada diri bahawa suatu hari, pelangi nan indah akan muncul mempamerkan diri :)

I love photos because



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. hari nie weekend bersama-sama family tercinta ..
(walaupun just dengan mr.abah ngan mrs.mama. yg lain semua ada class)
.. okey nie masa yang sangat sweet dan patut dihargai ..
.. bukan selalu macam nie ..
.. cuti pun dah nak abeh ..
.. so, kenalah hargai peluang yang ada ..
.. pagi2, kemas rumah ..
.. tiba-tiba rasa nak tengok gambar-gambar lama ..
.. okey speechless sekejap ..
.. lama kot tak buat aktiviti nie ..
.. kami, kalau dah boleh tengok gambar-gambar tue mulalah lepas tue ..
.. mulalah keluar cerita dulu-dulu tue ..
.. nak2 bila tengok gambar kanak-kanak ribena dulu ..

"ma, dulu-dulu syam nie comey eh. macam anak cina hah. bila besar?..huh jgn harap mcm cina."


"ma, chubbynya man nie eh ma? tapi takpa, masih comey."


"ma,tengok nie man nangis..alololo, merahnya muka dia."
(tau la depa putih2 blaka masa kecik. cik fadz ja tersasar sikit. bukan apa, gen abah dominan sgt hah)

.. nie antara yang keluar dari mulut cik fadz ..
.. bab nak mengata adik-adik cik fadz memang no 1 ..
.. mentang-mentang depa takda kan ..
.. itu belum masuk cerita kat sekolah lagi ..
.. bab kat sekolah, cerita adik cik fadz yang kedua tue paling best ..
.. kira boleh buat cerita turun temurun hah ..
.. lawak kot ..
.. bolehlah nanti cerita kat anak cucu ya bro ..
.. selak punya selak album gambar tue, tiba-tiba ..

"ma, tengok nie. dulu akak kurus, tinggi ja kan. aishh asal la sekarang kembang ja ni..hu3"

.. okey, tiba-tiba semangat nak kurus macam dulu-dulu muncul ..
.. tapi sebelum tue, nak pi makan kenduri sat ya ..
v^___^v



footnote : I love photos because the best thing about them is that they never change even when the people in them change and they remind you of the amazing feelings

Luna Shoppe's Giveaway


.. buai laju-laju ..
.. apa lagi, picit banner atas laju-laju ..
.. syarat suma ada kat situ ..
^___^
.. cik fadz nak tag 3 orang ya nak ajak join ..
.. yang cik fadz kira wajiblah ya join ..
.. hihihihi ..
.. yang tak tag pon, sangatlah dialu-alukan ..


alhamdulillah rezeki Allah



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. pertama sekali cik fadz nak ucap syukur dulu ..
.. syukur alhamdulillah semuanya lulus ..

~sumbangan shadawentz~

.. lepas nie lebih fokus untuk semester akhir pulak ..
.. insyaAllah ..
.. usaha tangga kejayaan ..
^___^

homemade pancake



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. akhirnya berjaya jugak cik fadz buatkan pancake untuk adik cik fadz ..
.. dah lama tertangguhnya hah niat tue ..
.. saja nak manja2 lah tue dengan cik fadz dak sorang tue ..
.. sebelum nie dok sorg, boleh ja masak sendiri ..
.. nie cik fadz ada, nak saja kakak dia sorang nie masuk dapur ..
.. ada ja benda dia suruh buat ..
.. walaupun dia tau kakak dia sorang nie, adalah pakar ..
.. bukan pakar masak tapi pakar rosakkan resepi dan makanan ..
.. huahahahaha ..
.. biasa la 1st trial kan ..
(wah nak jugak tue alasan)
.. lepas nie kena baiki lagi ya mutu masakan ..
.. rasa dah ada ..
.. cuma rupa ja tak berapa nak cantik hah pancake tue ..
.. siap la kena complain kan ..
.. ah, makan sudah ..
.. ada apa pada rupa ..
.. yang penting rasa dia ya dak ..
.. okey taknak tunjuk gambar pancake cik fadz tue ..
.. sebab cantik sangat rupa dia ..

v^___^v


nota kaki : lepas nie nak buat macaroon lak lah..dah jumpa resepi yg senang

selamat pengantin baru fazli dan isteri



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. cik fadz sekali lagi buat entry khas untuk sahabat cik fadz ..
.. selamat pengantin baru pali ..
.. semoga kekal bahagia sampai akhir hayat ya ..
.. kami suma macam tak caya ja hang dah kahwin hah ..
.. wah lepas nie, makin kurang la ahli untuk konvoi raya kan ..
.. aiii, gayanya makin bertambah ahli konvoi raya yang dah double nie ..
.. yang single nie makin berkurang dah hah ..
.. selamat menjalani alam rumahtangga ya bro ..
.. kami kawan-kawan doakan yang terbaik untuk hang ya ..

.. pengantin yang macam pinang dibelah dua ..
.. sama cantik, sama padan ..
.. SELAMAT PENGANTIN BARU ..
.. semoga redha Allah bersinar selalu ..
.. moga kekal hingga ke syurga ..

.. semua pakat nak amek berkat pengantin baru ..
.. insyaAllah oneday ..

.. sahabat handai yang join memeriahkan majlis ..
.. tabah wooo, tunggu pengantin baru makan ..

.. gambar hasil sumbangan kamera cik shila ..
.. bukan shila amzah ya ..
v^___^v

survey pakej perkahwinan



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. mang aii title ..
.. tak boleh tahan hah ..
.. saja title nak gempak ..
.. untuk pengetahuan nie kali pertama cik fadz pegi pameran perkahwinan ya ..
.. wahh teruja pun ada ..
.. berangan lebih pon ada hah ..
.. conclusion, kena sama-sama menabung dari sekarang hah ..
.. so, kena buka tabung kahwin lak lah ya lepas nie ..
.. jom nak promo sikit ..
(alamak, sekali flyer diorg dah tercicir mana ntah. berkenan, roger cik fadz)
^___^

.. ce tengok .. 
.. ada teringin tak macam ni? .. 
.. ok, jgn lupa menabung sampai cukup RM3k ya ..
.. pesanan dari penaja ..

.. ok yang nie tak sempat nak tanya budjet dia ..
.. tapi murah sikit la dari yang atas nie ..
.. okey, cik fadz suka yang nie ..
.. simple tapi masih menarik ..

.. nie antara mereka-mereka yang menanti hari dan masa yang sesuai untuk melangkah naik ke atas pelamin idaman masing-masing ..
.. doakan mereka-mereka ini bertemu jodoh masing-masing ya ..

.. naik pelamin olok-olok dulu sebelum yang betul ..
.. kononnya nak amek berkat ..
.. insyaAllah sampai masanya nanti akan melangkah ke singgahsana itu ..



nota kaki : jangan lupa jgk menabung untuk master dan insyaAllah PhD jgk ya :)

review Hafalan Shalat Delisa



.. Bismillahirrahmanirrahim ..

.. assalamualaikum ..

.. halu jejaka kacak, gadis comel ..
.. hari nie cik fadz maraton movie yang banyak dalam lappy nie ..
.. salah satu movie yang baru cik fadz donlot ..
.. boleh cik fadz katakan, movie wajib tonton ya ..

|
|
|
v


.. HAFALAN SHALAT DELISA ..

.. filem Indonesia yang mengangkat tema bencana tsunami Aceh 2004 ..
.. filem nie ditayangkan kat Indonesia sempena mengingati peristiwa tsunami yang dah 7 tahun berlalu ..
.. adaptasi dari novel laris karya Tere Liye berjudul sama, Hafalan Sholat Delisa ..
.. okey, filem nie sarat dengan kisah yang sedih dan mampu membuatkan kita menitikkan air mata.
.. cik fadz sendiri sedih sampai tak sempat nak lap pun air mata nie ..
.. banyak pengajaran yang ada dalam movie nie ..
.. meh cik fadz story sikit kenapa jejaka kacak, gadis comel kena tengok ..
.. antara scene yang mencengkam sanubari lah ya ..
.. antaranya kata-kata si kakak Delisa pasal hafalan solat tue ..
.. macam nie bunyinya ..

 " kalau hafal tue, kena ingat maknanya. jangan main hafal saja" 

.. hah memang terbaik hah kena batang hidung ..
.. tepuk dada, tanya jiwa ..
.. bukan setakat kata bacaan dalam solat ja ..
.. tengok student life ja lah ..
.. berapa ramai yang study untuk dapat A? ..
.. dan berapa ramai pulak student yang study untuk dapat ilmu? ..
.. kalau yang jenis nak dapat A, nak dapat 4 flat, dean list semata-mata, confirm lepas habis exam lupa hah apa yang dia dah study ..
.. lain bagi mereka yang study untuk dapat ilmu dan ikhlas demi Allah ..
.. renung-renungkan ..
.. okey, berbalik pada tajuk asal ya ..
.. tersasar kejap .
.. banyak la yang cik fadz dapat dalam movie nie ..
.. cik fadz suka ayat umi Delisa masa pujuk si kakak Delisa tue ..
.. pasal yang kes geram tengok Delisa dapat rantai ..
.. kira kes iri hati lah nie ya ..
.. uminya cakap, ..

"Aisyah tak boleh mudah cemburu dengan barang-barang yang bukan milik kita. apatah lagi kalau barang itu milik adik-beradik kita sendiri"

.. lagi, part masa ujian bacaan solat tue ..
.. masa tue tsunami kan ..
.. okey ayat pertama yang keluar dari mulut cik fadz ..

"okey, dia tengah khusyuk dalam solat dia"

.. nak tau napa? ..
.. sebab ada cerita daripada ustaz Rahman kan ..
.. nak tau apa, kenalah tengok ..
.. bukan semata-mata tengok, nangis tak tentu ya ..
.. sapa nak alaminya sendiri kenalah tengok ya ..
.. oh ya satu lagi part nak mention kat sini ..
.. masa Delisa pegi nak ziarah kubur kakak-kakak dia ..
.. sekali dia tanya Abi dia mana satu kubur kakak-kakak dia ..

Abi : "mereka semua dikuburkan di sini"

Delisa : "justeru mereka tak kesepian lagi Abi. Delisa saja yang kesepian di sini. cuma ada Abi saja."

.. hah sekali lagi meleleh air mata cik fadz tengok scene nie ..
.. nak tengok? ..
.. jom  picit HAFALAN SHALAT DELISA laju-laju ya ..
.. pastinya anda tidak akan menyesal ..
.. okey, dialog-dialog di atas dah di traslate ke B.Malaysia ya ..

~okey ini part yang cik fadz tak sempat nak lap air mata jugak~

~ini pun part yang tangkap leleh jugak~

~okey. nie cik fadz rasa part yang paling sedih~

.. selamat menonton ya jejaka kacak, gadis comel ..


nota kaki : teringat zaman kanak-kanak ribena dulu ada juga bengkel solat kat sekolah

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih