♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

♥ Wahai Tuhanku ♥

 
Wahai Tuhanku,
saya memohon pertolongan dengan Mu dan saya menyerah diri kepada Mu. Wahai Tuhanku, mudahkanlah untukku kesukaran pekerjaanku dan mudahkanlah untukku kesukaran perjalananku dan rezekikanlah daku kebajikan lebih banyak dari yang saya minta dan palingkanlah daripadaku segala kejahatan.

Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah urusanku. Wahai Tuhanku, bahwasanya saya memohon pemeliharaan Mu dan mempertaruhkan kepada Mu diriku, agamaku, ahliku dan kerabat-kerabatku dan segala nikmat yang telah * saudari/saudara * berikan kepadaku dan kepada mereka, baik mengenai akhirat mau pun mengenai dunia, peliharakanlah kami semua dari segala kejahatan, wahai Tuhan yang mulia.

Saya akui kesucian Mu wahai Tuhanku..Amin..

♥ semoga dipermudahkan segala urusan ♥


.. assalamualaikum ..
.. malam nie muncul kejap sebelum bercuti lagi selama beberapa hari ..
.. cuti lagi kan kan ..
.. ada urusan sikit yg harus akue settle lagik ..
.. urusan kali nie dikira penting jgk la ..
.. kira menentukan masa depan jugak la kan ..
.. doakan akue ya suma ..
.. moga2 akue tenang ja nak hadapi semua menda2 tue ..
.. moga cukuplah bekalan yg akue bawa nie ..
.. moga akue yakin dan bersemangat ja nak hadapi mereka2 itu ..
.. amin ..

v(^_^)v




Jika 'aku' fikirkan 'aku' boleh
'Aku' hampir boleh melakukan
Jika
'aku' fikirkan ragu-ragu
Usahaku tidak menentu

Jika
'aku' fikirkan kekalahan
'Aku' hampiri kegagalan
Jika
'aku' fikirkan kemenangan
'Aku' hampiri kejayaan

'Aku'lah apa 'aku' fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
'Aku' fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa
'aku' lakukan
Tabah apa
'aku' usahakan
Bertindak atas kemampuan
'Aku' boleh!!!
(lirik asal, Fikirkan Boleh ) 
 


♥ Insya Allah ♥


..assalamualaikum ..
.. tgk tajuk entry kali nie ..
.. apakah ia yar? ..
.. suspen ja kan kan ..
.. nie penangan tgh dengar radio la ..
.. tiba-tiba t'ngiang2 lagu Maher Zain ..
.. layan sungguh la akue ..
.. lagu2 Maher Zain nie secara am’nya berbentuk islamik .. 
.. seyes memang suma lagu dia memang superb laaa bagi akue .. 
.. tak boleh nak bandingkan mana yang best .. 
.. bagi akue suma best & ada kekuatan tersendiri ..
.. dari segi susunan lirik dan irama dia ..  
.. yg penting boleh membuatkan hati nie tenang bila dengar.
.. lirik yg bawak balik kpdNYA ..
.. lirik INSYA ALLAH nie best ..
.. so, sesiapa yg ada masalah or rasa something tue, pikir2 balik nah ..
.. tgk balik lirik nie, insyaAllah semuanya kembali normal ..
.. insyaAllah kita akan jumpa jalan yg terbaik kan ..

v(^_^)v



Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can’t see which way to go
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Everytime you commit one more mistake
You feel you can’t repent
And that its way too late
Your’re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don’t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Insha Allah x3
Insya Allah you’ll find your way
Turn to Allah
He’s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don’t let me go astray
You’re the only one that showed me the way,
Showed me the way x2
Insyaallah x3
Insya Allah we’ll find the way




nota kaki : Insya Allah I’ll find the way

♥ I just finished watching Super Junior Full House ♥


.. assalamualaikum ..
.. huhhhh ..
.. I just finished watching Super Junior Full House ..
.. where 2 foreigners (Anya and Eva) were chosen to stay with the boys for 3 months (!!!) .. 
.. The last episode was super touching .. 
.. I super cried lorrr .. 
.. They did super cute stuffs for the last day .. 
.. And throughout the whole series, I'd been super laughing like super crazy .. 
.. I Like it so much .. 
.. Super woah ..
.. but I really-really hated that last episode of them ..
.. they have to separate finally ..
.. All of the sweet memories ..


F A V O R I T E      M O M E N T S.

OHHH. I have a lot.

.. The part in the bus where Ki Bum and Han Geng were playing the game Rock, Paper, Scissors, and Stone ..
~ the scence  where Hee Chul bumps his head on the roof (can it be called a roof?), and the arm rest of the chair ~
.. The time where they went to English Village, I love that episode. The passport part, dong hae challenging the foreigner arm wrestling, and Hee Chul’s attempt to take a picture and number of the female foreigner ..
.. Hee Chul’s surprise birthday party. Love his expression..cute maa ..
.. Super Junior learning English’s so funny. (You are so gorgeous, nice weather, obey me, just because, etc.) ..
.. There are a lot more, but I’ll leave it up to you to discover ..

.. urmmm, I think there is a lot of love in this group ..

.. There's still the Super Junior show for me to watch ..

.. daaaa all ..
.. gud nyte, sleep tight yar ..

^______^


♥ di sebalik warna bunga ros ♥


.. assalamualaikum ..
.. hye sumer ..
.. akue sgt bosan skrg nie ..
.. maka, bila akue bosan akue akn mula lepak kat sini ..
.. nak lepak kat luar rumah, mcm xley ja kan ..
.. hujan plus I kn anak dara abah yg sorg ..
.. so, agak sukar utk keluar malam2 nie ..
(hek3...anak kecayangan tuh..)
.. urmmm, apa ek nak post mlm nie? ..
.. macam da takda topik ja hah ..
.. kita post smbungan sal bunga tue lah ..
.. itu hari ckp pasal maksud bilangan kuntuman ros kan ..
.. hari nie nak post pasal warna ros plak ..
.. post nie kta pnjam dari org lain ..
.. ya lah masa dok blogwalking kan ..
.. jom jom jom ..




.. Buat penggemar Ros aku coretkan beberapa maksud bunga ros untuk tatapan semua ..

Ros Hijau


melambangkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi dan mendamaikan hati.Warna kehijauan itu adalah sifat alam yang melambangkan kedamaian dan kesetia memberi nafas kepada manusia

Ros Merah

Memberi makna cinta, penghormatan, keberanian, kesungguhan bekerja dan yang paling penting keikhlasan hati menyintai seseorang. Keunikkan pandangan lembut pada lapisan-lapisannya dapat menghangatkan suasana serta wangiannya yang emm menyentuh perasaan.

Ros Putih

Sifat ‘innocence’ dan keaslian,diam penuh muslihat, kegembiraan..serta untuk merakamkan rasa ambil berat pada seseorang...

Ros Merah Jambu

merah jambu terang- rasa emm mengagumi dari jauh, simpati, kelembutan dan kemanisan. Merah jambu pekat-kepekatan ini membawa maksud ungkapan ‘terima kasih’ tanda penghargaan.

Ros Kuning

kegembiraan,persahabatan yang berkekalan..boleh menjadi wadah kepada permulaan yang baru serta ungkapan selamat kembali tanpa suara boleh dizahirkan…ingatlah yang tersayang, yang mengambil berat..serta sering ditafsirkan kepada sifat cemburu pemberinya…

Ros Oren

kuning dengan bewarna kemerahan pada hujungnya-persahabatan dan jatuh cinta..
Oren-Keinginan serta kesungguhan..khasnya untuk sesuatu ataupun seseorang.

Ros Lavender
Ros ‘Lavendar’ jarang ditemui di negara kita. Namun keindahanya yang unik boleh memikat hati dan imaginasi kita. Dengan warnanya yang fantastik adalah ‘perfect symbol’ kepada tarikan hati. Sejambak ros ‘lavendar’ mengatakan ‘love at first sight’


Ros Hitam

Sesuatu yang sukar dapat. Ros hitam sukar didapati kerana tidak semua tempat mempunyai bunga jenis ini. Oleh itu, ia dilambangkan kesukaran untuk menambat hati seseorang...


Kata orang tua-tua, tanamlah bunga ros atau mawar diluar rumah..kelak emm terasa segar tatkala malam hari..bau wangian akan masuk menusuk kalbu..tak kurang juga pokok bunga raya, agar sekeliling rumah kelihatan ’sejuk mata memandang’
Bunga Ros yang batangnya dibiarkan panjang tanpa dipotong-’ku akan sentiasa mengingatimu’ penganti bicara ini.
Bunga Ros yang diberikan secara sekuntum-emmm ungkapan klasik ‘Aku cinta padamu’ bagai menjerit keluar darinya bagai memberitahu si penerima.

Nukilan: sakura




♥ Tips Menghadapi Temuduga ♥


.. assalamualaikum ..
.. nak kongsi sikit pasal tips nk interview ni hah ..
.. utk diri akue jgk ..
.. takot pon ada nih ..
.. jom2 kita check jap ..



PERKARA YANG MENJELIKKAN PENEMUDUGA
Berikut adalah perkara-perkara yang sepatutnya anda elakkan ketika berada dalam bilik temuduga untuk mengelakkan penemuduga berasa bosan dan jelik kepada anda :
  1. Bercakap perkara-perkara yang tidak berkaitan secara keterlaluan
  2. Tidak memberikan tumpuan kepada penemuduga tertentu apabila ditemuduga lebih dari seorang penemuduga
  3. Mengelak dari menjawab soalan penemuduga
  4. Memandang rendah akan pengetahuan penemuduga, ini dapat dilihat dengan jawapan anda
  5. Mencabar penemuduga dengan bertanyakan soalan yang rumit dan terlalu teknikal
  6. Menggunakan nama-nama orang berpangkat atau terkenal dalam perbualan anda dengan temuduga dengan harapan penemuduga tersebut kagum dengan anda
Perkara-perkara ini bukan sahaja membosankan penemuduga, malah akan membuatkan penemuduga merasa jelik dengan anda dan seterusnya mengambil keputusan untuk mengenepikan permohonan anda untuk mendapat jawatan tersebut.


KAWAL EMOSI SEMASA TEMUDUGA
Semasa berada di bilik temuduga, kerapkalinya anda akan ditanyakan soalan-soalan yang anda kurang bersedia. Soalan-soalan ini kebanyakkannya seolah-olah “mencabar” kewibawaan anda.Apa yang perlu anda lakukan adalah :
  1. Ingatkan diri anda bahawa penemuduga sedang menguji anda
  2. Jawab dengan jelas dan lantang
  3. Kikiskan sifat ego anda
  4. Tenangkan diri anda sebelum menjawab soalan, selalunya penemuduga akan cuba menggunakan jawapan anda untuk membidas
  5. Banyakkan senyuman
  6. Berikan penekanan dalam jawapan anda yang menyokong butiran-butiran yang tertulis dalam CV/Resume anda. Berikan penekanan kepada pencapaian anda yang tidak boleh dicapai orang lain
  7. Jangan sesekali menunjukkan anda hilang minat terhadap pekerjaan ditawarkan
Selain itu, anda dinasihatkan supaya jangan tergopoh gapah menjawab soalan-soalan sebegini dari temuduga, ambil masa untuk berfikir sejenak,dan jawablah dengan fikiran yang tenang.


TINGKAHLAKU & ADAB SEMASA TEMUDUGA
  1. Semasa hendak masuk ke bilik temuduga JANGANLAH gentar. Buatlah seperti biasa saja. Ucapkan “Selamat Pagi” atau “Selamat Petang” mengikut pada keadaan waktu. Ini nanti akan memberi perasaan mesra di antara anda dan penemuduga.
  2. Jangan hulurkan tangan anda untuk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak berbuat gerakan dahulu yang ianya hendak berbuat demikian.
  3. Janganlah anda duduk selagi tidak disuruh. Apabila anda disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dengan sempurna serta tegakkan badan. Jangan menggelisah.
  4. Jangan anda letakkan barang-barang atau tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga itu.
  5. Jangan anda cuba hendak mengalih keadaan kerusi yang disediakan itu.
  6. Jangan goyang-goyangkan kaki ataupun menggerakkannya di sana sini. Jangan pula anda cuba hendak membaca surat-surat dan lain-lain kertas di atas meja penemuduga itu
  7. Biarkan penemuduga itu memulakan temuduga.
  8. Janganlah anda menjawab soalan-soalan dengan tergopoh-gapah. Sebaliknya jawablah dengan tenang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yang anda beri itu hendaklah tepat. Jangan bercakap panjang lebar, dan jangan gunakan bahasa kasar
  9. Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu. Jika ahli-ahli panel yang menemuduga itu lebih daripada seorang maka arahkan jawapan-jawapan anda kepada Ketua Panel
  10. Gunakan perkataan seperti Tuan atau Puan pada orang yang tertentu dari masa ke semasa, tetapi janganlah selalu menggunakannya
  11. Jangan menyampuk semasa penemuduga itu sedang bercakap dan jangan sekali-kali berbalah dengannya.
  12. Jangan merokok ataupun mengunyah apa-apa di dalam mulut.
  13. Jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata yang tidak benar semasa dalam temuduga.
  14. Jika anda tidak tahu jawapan yang disoal itu, janganlah cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja, kerana ini akan melemahkan peluang anda. Eloklah anda bercakap terus terang yang anda tidak tahu jawapannya.
  15. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga anda, persekolahan, kegemaran dan aktiviti anda. Jangan bercakap melebihi dan yang tidak sepatutnya.
  16. Jangan berbincang apa-apa masalah peribadi anda semasa temuduga.
  17. Jika anda pernah bekerja dahulu, berilah keterangan dengan ringkas dan tepat berkenaan dengan pekerjaan itu.
  18. Jangan sekali-kali anda cuba hendak mencela bekas majikan anda.
  19. Nyatakan kelayakan dan kelulusan anda yang benar, tetapi janganlah membesar-besarkan perkara itu.
  20. Anda hendaklah mengetahui serba sedikit akan tugas-tugas yang bersabit dengan pekerjaan itu, masa yang dijangka kena bekerja dan gajinya yang akan dibayar pada permulaannya.
  21. Bersedialah untuk memberitahu kadar gaji yang anda ingin. Walau bagaimanapun biarlah penemuduga itu mengemukakan perkara itu terlebih dahulu.
  22. Jika penemuduga tidak menyatakan tarikh yang sepatutnya anda mengetahui keputusan temuduga itu, eloklah anda bertanya supaya anda boleh datang lagi ke pejabatnya untuk mengetahui keputusan itu. Jika ia bersetuju tanyakan tarikh dan masa yang sesuai baginya.
  23. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.
  24. Ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi peluang kepada anda menyertai temuduga itu.

♥ Rahsia di Sebalik Bilangan Kuntuman Bunga Ros ♥


.. assalamualaikum ..

Selalu kita lihat, bunga dapat menunjukkan betapa romantiknya seorang lelaki kepada wanita. Dia amat suka dengan bunga yang diberikan. Even bunga itu akan layu, tetapi perasaan dan pengalaman menerima bunga dari seorang yang tersayang memang tidak dapat dilupakan.

Namun begitu, bilangan kuntuman bunga turut mempunyai makna disebaliknya. Ada rahsia kenapa seseorang itu memberikan bunga sekian-sekian kuntum. Ada yang bagi banyak kuntuman bunga dan ada juga yang bagi satu sahaja.

Berikut merupakan rahsia di sebalik bilangan kuntuman bunga ros yang dipetik dari Love Fate Destiny.


1 Rose
Exceptional love all concentrated on you.

 2 Roses
Two of us deeply in love.

 3 Roses
I love you.
 
6 Roses
I want to be yours.

9 Roses
Love each other eternally.

11 Roses
You are the one I love most in my life.

12 Roses
Satisfactory union and mutual affinity.

13 Roses
Secret admirer.

24 Roses
Remember fondly every moment
(24 hours cannot forget you).

33 Roses
Saying “I love you” with PROFOUND LOVE.

36 Roses
Feeling romantic attachment because you come to me.

44 Roses
Constant unchangeable pledge.

50 Roses
This is “Regretless Love”.

56 Roses
My love.

66 Roses
Successful love affair.

 99 Roses
Love with understanding makes love eternal.

100 Roses
Harmonious union in a century, remain a devoted couple ’till ripe-old age.

 101 Roses
No other love but you.

108 Roses
Please marry me!

111 Roses
Eternal love.

123 Roses
Free love.

144 Roses
Loving you day and night eternally.

365 Roses
Thinking of you everyday, love you everyday.

999 Roses
Everlasting and eternal love.

1001 Roses
Faithful love, ’till forever

So macam mana? Dah terpikir nak bagi berapa banyak bunga ros?




nota kaki : jgn ditanya napa no2 tue x ikut susunan dari 1 smpai 1001 yar...ada yg rompong kat tgh2 okey...tue simbolikja kn... lepas nie kita check warna2 ros plak nah...I LIKE ROSES SO MUCH

♥ hari ini dalam sejarah ♥


.. assalamualaikum ..
.. hari nie entry nk cakap pasal sejarah pulak ..
.. ntah la kan ..
.. tiba2 ja hah akue nk post pasal sejarah nie ..
.. nak kata semalam mimpi pasal subjek sejarah, takda lak ..
.. nak kata budak2 SPM amek paper Sejarah hari nie, tak tau la plak kan ..
.. saja la terlintas perkataan SEJARAH masa tgh on lappy nie ..
.. so, apa lagi akue bukak la entry pasal sejarah ..
.. jom kita tgk jap ..

v(^_^)v



Hari ini dalam sejarah

~24 November ~

1859 - Charles Darwin menerbitkan karya ilmiah berjudul The Origin of Species.

 
Charles Darwin's On the Origin of Species, published on 24 November 1859, is a work of scientific literature which is considered to be the foundation of evolutionary biology. Its full title was On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. For the sixth edition of 1872, the short title was changed to The Origin of Species. Darwin's book introduced the scientific theory that populations evolve over the course of generations through a process of natural selection. It presented a body of evidence that the diversity of life arose by common descent through a branching pattern of evolution. Darwin included evidence that he had gathered on the Beagle expedition in the 1830s and his subsequent findings from research, correspondence, and experimentation.
Various evolutionary ideas had already been proposed to explain new findings in biology. There was growing support for such ideas among dissident anatomists and the general public, but during the first half of the 19th century the English scientific establishment was closely tied to the Church of England, while science was part of natural theology. Ideas about the transmutation of species were controversial as they conflicted with the beliefs that species were unchanging parts of a designed hierarchy and that humans were unique, unrelated to animals. The political and theological implications were intensely debated, but transmutation was not accepted by the scientific mainstream.

Summary of Darwin's theory


Darwin's theory of evolution is based on key facts and the inferences drawn from them, which biologist Ernst Mayr summarised as follows:
  • Every species is fertile enough that if all offspring survived to reproduce the population would grow (fact).
  •  
  • Despite periodic fluctuations, populations remain roughly the same size (fact).
  •  
  • Resources such as food are limited and are relatively stable over time (fact).
  • A struggle for survival ensues (inference).
  •  
  • Individuals in a population vary significantly from one another (fact).
  •  
  • Much of this variation is inheritable (fact).
  •  
  • Individuals less suited to the environment are less likely to survive and less likely to reproduce; individuals more suited to the environment are more likely to survive and more likely to reproduce and leave their inheritable traits to future generations, which produces the process of natural selection (inference).
  •  
  • This slowly effected process results in populations changing to adapt to their environments, and ultimately, these variations accumulate over time to form new species (inference).

kredit to mr.wiki



nota kaki : banyak ja pasal Origin of Species nie...tiap kali akue masuk kelas, pasal buku nie la yg akan disebut dulu...tak kisah la apa teori pon kn...pndai2 la korang pikir..jgn cetus kontroversi suda kan...akue kat sini just utk perkongsian bersama ja..

♥ semester 3 suda beres ♥


.. assalamualaikum ..
.. alhamdulillah exam dah selesai ptg tadi ..
.. siap keluar awal hah ..
.. sepatutnya 3 jam, akue stayed 2 jam ja dlm hall tue ..
.. malas nk check dah and sejuk sgt kotw tadi ..
.. dah la sweater x bawak kn ..
.. dgn berakhirnya paper Psyco tadi, maka berakhirlah semester 3 ..
.. jumpa lagi semester 4 nanti yar ..
.. maka, dgn ini boley la akue b'poya-poya semula ..
(ceh, mcm la sbelum nie seyes sgt kan...poyos ja)
.. malam nie nak layan movie, buat kija laro ..
(ntah btul ntah tak eja tuh..layan kn ja lah)
.. urmm, apa2 pon nk kena prepare jgk serba sikit utk 1hb nnti ..
.. tue 1 lagi penentuan dlm hidup akue ..
.. exam dah setlle, maka tunggu result ja lah akue pasni ..
.. hope sume okey lah kan ..
.. usaha, usaha dah ..
.. sekarang tawakal ja ..
.. jom, tiba masa utk berpoya-poya suda ..
.. Super Junior show memanggil2 ..

v(^_^)v

~gud luck 4 me~




nota kaki : hppy holiday suma, kpd adk2 kue yg blom habis exam, slamat berjuang yar

♥ penantian bakal berakhir TAPI perjuangan belum berakhir ♥


.. assalamualaikum ..
.. bangun pagi hidu udara segar ..
.. kumpul semangat utk aktiviti seterusnya ..
.. berjuang habis-habisan ..
.. tapi, singgah kejap kat mr bloggie ini ..
.. rasa lama lak tak menge'post' entry ..
(hahhaha, lama la sgt kan...poyos)
.. tgk tajuk entry tuh ..
♥ penantian bakal berakhir TAPI perjuangan belum berakhir ♥
..panjang tak ..
.. pergh dah bapa byk huruf + suku kata lah kan ..
.. yeh penantian final exam bakal berakhir ..
.. TAPI, sampai seumur hidup perjuangan akue takkan berakhir ..
.. akue akn sntiasa mengejar apa yg akue nak dalam hidup nie ..
.. bila dpt, akue grab sude ..
.. next semester jmpa lagi dgn mr exam nie .. 
.. biasa la dlm hidup sentiasa kena tempuhi ujian ..
.. kalau tak mana mencabar hidup nie ..
.. betol tak? ..
.. AND ..
.. takda la kita merasa kepahitan dan kemanisan ..
.. wah akue sikit jiwang and sentimental pagi nie ..
.. hari nie last paper, so mood macam-macam ada ..
(macam ASTRO gtuh)
.. nak plak tgk study Psycology ..
(mau skali dgn akue hah t'psyco)
.. last paper akue jap lagi pukul 2.15ptg ..
.. dah2 nak stop suda entry nie ..
.. tunggu next entry lak ..
.. mau sambung study maaa ..
.. hope dapat la score kan ..
.. insyaAllah ..
.. amin ..






nota kaki : lepas habis paper, kemas beg and bilik...then pulang semula ke rumah TAPI xtau bila mau gerak...hahahaha...hati suda syg sama ini campus maaa

♥ cincin ♥


.. assalamualaikum ..
.. nie satu artikel yg akue baca kat FB ..
.. saja nak share kat mr bloggie ini ..
.. jom kita baca sat nah ..






Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je.. 

sunnah nabi jarang nak ikut .. 

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda. 

The Truth 

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. 

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. 

Percayalah. 

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah. 

Additional info 

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya.. 

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari 

1] jari manis 

2] jari kelingking (anak jari) 


dan jangan memakai pada jari 

1] jari tengah 

2] jari telunjuk 

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. 

Perhatian 

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan. 

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala. 

by Sebutir Mutiara Seindah Wanita






nota kaki : saja nk kongsi ilmu bersama-sama... ^____^

♥ alhamdulillah sume dah selamat ♥


.. assalamualaikum ..
.. alhamdulillah setelah 3 hari akue kembali menaip di sini ..
.. seyes, sgt rindu sama ini uchuk maaa ..
.. macam byk ja story hah ..
.. apa2 pon, sgt lega 3 hari nie suma dah settle ..
.. pengisian yg padat dan penuh makna ..
.. semuanya menjadi kali pertama buat akue ..
.. berkumpul ramai2, bercerita, ketawa bersama-sama ..
.. perasaan seronok yang t'amat ..
.. suasananya lain dari yg lain ..
.. perasaan skrg, mcm meronta2 mintak balik ke sana ..
.. tapi, apakan daya ada satu perkara lagi harus akue selesai kan ..
.. hati, harapnya kau bersabar di sana yar ..
.. huh hebat weh penangan dia ..

v(^_^)v

~di tangan kue suda dipenuhi ini~
~hek3~




nota kaki : perasaan meronta2 nih..miss sgt suasana sbelum nie..huhuhuhuhu

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih