♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

♥ Fakta tentang KAFEIN ♥


.. assalamualaikum ..
.. kali nie, nak share sikit dgn korg ..
.. ya lah, dkt2 dgn final exam nie makin byk la kita amek kafein kn ..
.. akue sendiri pon sama ja lah ..
.. asl tak nak bagi ngantuk ja, akue amek okeh ..
.. kesan dia bley tahan jgk la ..
.. mmg susah jgk la nak tdow ..
.. jom kita check kat bawah nie apa menda pasal kafein nie yar ..



1) KAFEIN adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam lebih 60 tumbuhan berlainan dan digunakan oleh 2/3 daripada penduduk dunia.

2) Bahan ini mampu meningkatkan paras tenaga yang mana mengoptimumkan persembahan atletik, kapasiti otot dan daya ketahanan. Fakta ini membolehkan anda melakukan senaman lebih efektif untuk jangka masa panjang.

3) Kafein mengerah otot menggunakan simpanan lemak dalam badan seperti kereta yang memerlukan petrol. Cara ia memecahkan lemak adalah dengan meningkatkan metabolisme badan.

4) Satu lagi fakta yang diketahui adalah individu yang mengambil kafein bekerja lebih baik berbanding yang tidak mengambilnya.

5) Kafein meningkatkan paras dopamine dalam otak, menjadikan anda berasa sihat secara optimum.
Dopamine is a catecholamine neurotransmitter present in a wide variety of animals, including both vertebrates and invertebrates. In the brain, this phenethylamine functions as a neurotransmitter, activating the five types of dopamine receptorsD1, D2, D3, D4, and D5—and their variants. Dopamine is produced in several areas of the brain, including the substantia nigra and the ventral tegmental area. Dopamine is also a neurohormonehypothalamus. Its main function as a hormone is to inhibit the release of prolactin from the anterior lobe of the pituitary. Dopamine is available as an intravenous medication acting on the sympatheticnervous system, producing effects such as increased heart rate and blood pressure. However, because dopamine cannot cross the blood-brain barrier, dopamine given as a drug does not directly affect the central nervous system. 
~credit to wikipedia~

 6) Kafein menghasilkan stimulasi pada otak dan bahagian lain yang penting dalam sistem saraf.

7) Ia juga mengandungi antioksidan yang mana membantu memperbaiki sel rosak disebabkan sinar UV yang merbahaya.

8) Kafein juga dipercayai berkesan mengurangkan sesetengah penyakit kritikal seperti Alzheimer, Parkinson, jantung, diabetes melitus tahap 2, sirosis hati dan gout.

9) Kelebihan kafein menentang masalah dihydrotesteron (DHT) yang merosakkan akar rambut sudah terbukti.

10) Kafein juga meningkatkan kesihatan dan kelajuan sperma lelaki.

Fakta disediakan www.setiakombinasi.com



♥ Rindu Mereka ♥

♥ Kelantan juara Piala Malaysia ♥



.. assalamualaikum ..
.. hah dah abeh pon final Piala Malaysia ..
.. keputusan pon dah tau kan ..
.. kecewa suma ada nih ..
.. emosi jgk la masa tgk detik2 akhir jap tadi tue ..
.. fuhh, mcm skali ngn akue kat stadium tue ..
.. so, tahun nie t'PAKSA la akue terima kenyataan ..
.. kenyataan di mana Kelantan menang okies ..
.. takpa2 kita bagi chance diorg pegang ..
(hahaha, ayt nk cover uh)
.. cgrate lah ya ..
.. tapi kan mmg power jgk la diorg pnya game mlm nie ..
.. tak bg chance langsung kat N9 hah ..
.. fuhh, penyokong diorg tadi ..
.. siap ada mercun tuh ..
.. jgn smpai ada yg cedera suda ..
.. nie, nk pesan ..
.. lain kali, buang la botol2 tue kat tong sampah yar ..
.. gamak takdanya tong sampah, pegang ja dulu ..
.. tak payah la kotw nak buang merata yar ..
(jgn mare yar...xbley tgk semak2 nie)





nota kaki : depan kuning clean...depan merah rubbish, tong sampah x bg kot kat merah or mmg mcm tu kat nogori depa..haha..ntah la

♥ hapdate Piala Malaysia ♥


.. assalamualaikum ..
.. setelah seminggu berakhirnya separuh akhir kedua ..
.. malam nie N.Sembilan jmpa Kelantan skali lagi ..
.. mcm tahun sebelum nie ..
.. adakah Kelantan akn merampas Piala Malaysia itu? ..
.. atau ..
.. adakah N.Sembilan akan terus memegangnya? ..
.. malam nie akan t'jawab lah suma persoalan tue kan ..
.. mau layan nie ..
.. hope pasukan feberet akue score la mlm nie ..
.. jgn ada kecoh2 lagi yar ..
.. tgk org main bola suda ya bdak2 kat stadium tue ..
.. jgn lempar mcm2 menda lak kan ..
.. behave sikit yar ..
.. yes, minit ke 13 nie, Negeri Sembilan dah score ..
.. sangat SUKAAAA ..




"Hobin Jang Hobin"
 
 

♥ Melakar Cinta Di Pintu Syurga ♥

Berdirinya aku di daerah zulumat
Mengutip titis doa di malam rahmat
Bersama renai kasih yang menguyur
Ingin melakar cinta di syurga

Sesungguhnya cinta yang ku galas dulu

Hanya cinta semusim wangi sekejap
Harumnya takkan sampai ke penghujung
Indah mekarnya hanya di kuntum

Sedangkn taman-Mu amat indah

Tiap penghuninya dikurniai rahmat
Datang berbekal amalan
Tanpa sepalit noda

Setelah kian lama mengatur jejak langkah

Makin fasih mentafsir liku hidup
Diri terlepas bebas dan leka tanpa batas
Bagai menabur benih sang hilalang

Bendang-terbendang hampar padinya

Dimusnahi bena
Aku yang terpedaya

Hijrahkan aku dengan hati putih

Kembali berpaut pada akal budi
Pasrah bersujud dibawah naungan
Langit kesedaran

Moga terlakar cintaku dipintu syurga 
 

♥ Kenapa Abang Cintakan Sayang ek??? ♥



.. assalamualaikum ..
.. jom kita layan story kat bawah nie ..
.. biasa la bila akue takda kija nak buat kan ..
.. godek sana, godek sini ..
.. jmpa story menarik, share2 lah kita kan ..
.. kredit to Nur Syuhada Ramli ..



Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminyan. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu berkata kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam keadaan koma kerana si suami tahu bahawa isterinya tetap mendengar,

“Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.


Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintaimu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

Maka menitis lah air mata si isteri yang masih dalam keadaan koma itu….. 


Cinta sejati tidak bertambah kerana kebaikan dan tidak berkurang kerana kekurangan....

♥ Gadis Melayu ♥


.. assalamualaikum ..
.. malam nie skali lagi kat ghumah ..
.. dapat la layan gadis melayu final nie hah ..
.. sbelum2 nie tak penah pon hapdate reality tv nie ..
.. saja la mlm nie nak tgk final kan ..
.. 1st part, sgt teruja dgn lakonan adik Mia Sara dgn Razali tuh ..
.. fuhh, macho kotw dia bila nyanyi ..
.. machonya dia ..
.. hikhikhik ..
.. short hapdate ja nie ..
.. sebab dah gatai tgn nak menaip ..

v(^_^)v
 



♥ tiada lagi ♥


.. assalamualaikum ..
.. hari nie jumaat suda ..
.. hari nie jgk akue kena hadapi satu test yg akue kira agak killer la jgk ..
.. alhamdulillah test tue pon dah selamat akue habiskan ..
.. jawapan, jgn ditanya la cmna kan ..
.. kantoi kot ..
.. soklan straight ja hah ..
.. nie soklan dia okeh ..

~describe the 3 pumps in the circulatory system of animals~

~ilustrate the 4 osmoregulation strategies~

.. see, soklan senang ja kan ..
.. org kata kacang lar ..
.. dlm dok kacang2 pon, akue blurr jgk ..
.. mau taknya, dh b'campur aduk dh akue baca ..
.. huh ntah hapa ja lah akue score kn ..
.. pasni final lak ..
.. pulun lebey la akue ..

~lebey kurang cmni la akue tadi~


nota kaki : nnti next entry ak bagi jwpan pda soklan2 tdi tar...nk kena bukak kitab blk hah

♥ Jawapan Rindu ♥



Terasa sesuatu
Persoalan memanggil
Di benak yg paling mendalam
sehingga menjadi ralit
Semakin jiwa dilanda
Gelora Sang Penanti
Semakin sukar difahami
Puncanya gelisah ku ini

Hanya kekosongan

Jua kehilangan
kurasai
Menghuni hati

Di mana kan ku temui

Penghujungnya resah ini
Seumpama ku menanti sejawapan Rindu
Di mana kan ku temui
Oh sinaran yg hakiki
Untuk menjadi penyuluh
Jalan didepanku
Hingga akhir waktu

Andainya kau temui

Cahaya yang ku cari
Sudikah dikongsi bersama
Sebagai teman mahupun sebagai kekasih

merenung bayangan jauh

Menatap pengertian
Menyelam dasar persoalan
Menyelongkar kemuncak maksud 
 
 

 

♥ adakah nasib DIA sama seperti kue ♥


.. assalamualaikum ..
.. camat pagi yar ..
.. hari nie bangun dgn penuh smangat utk study ..
.. tapi, mcm biasa la akue ni hah ..
.. hapdate uchuk t'shayunk nie dulu ..
.. skrg, mana la bley tinggal lama2 kn ..
.. nie cuba lak tgk skrg nie ..
.. baju pon da baru okies ..
.. sgt shayunk sama uchuk nie ..
.. ntah napa la akue memuji2 sakan pg nie kan ..
.. bukan bodek yar ..
.. saja intro ckit hah ..
.. okies nie nk mula story suda ..
.. 2 hari lepas kalu tak silap akue, ada la sorg kwn akue nie YM ..
.. dia bgitau pasal kwn yg pernah hadir dlm hidup akue ..
.. akue pon penah la hadir dlm hidup dia ..
.. skrg xtau lah kan ..
.. takpa akue tak kisah tuh ..
.. masalahnya skrg, nasib dia adakah sama mcm akue? ..
.. sama masa akue b'sama dia? ..
.. sama seperti mana akue diperlakukan ..
.. akue simpati jgk la bila kwn akue yg si D nie bgtau kan ..
.. dia ckp kwn akue si A siap nangis2 lagi ..
.. dari story si D, nasib kwn akue si A sama lh mcm akue dulu ..
.. at last, ak suh si D nie bg semangat la kat si A ..
.. kami b'dua sntiasa doa kn si A dgn si F sntiasa bahagia slalu kn ..
.. lagipon, kita masing2 dah pilih haluan sndiri ..
.. haluan yg t'baik utk kita semua ..
.. akue pon bahagia dgn life akue skrg ..
.. si D pon sama jgk ..
.. makin busy dgn stdy dia skrg ..
.. seyes, pada awlnya akue agak kekok utk sekelas dgn kamu berdua si A & si F ..
.. tapi, akue cuba utk tangani semua tu ..
.. alhamdulillah akue boley ..
.. akue harap kamu b'dua jgk dpt la tangani masalah kamu dua yar ..
.. insyaALLAH semua akan normal pasnie ..


v(^_^)v

♥ my TRUE love ♥


.. assalamualaikum ..
.. kite mncul lagi hari nie ..
.. kite rase kan, kite dah ting tong la skrg ..
.. kite asyik post entry yg ntah hape2 je ..
.. kite rase, kite lain sgt skrg ..
.. tadi kn, kite tgk satu vc nie tau ..
.. lagi b'tambah la percentage ting tong kite tue ..
.. kite xtahu la knpe kite jadi mcm nie ..
.. kite tak sabar nk jmpa dgn kite pnya TRUE LOVE ..
.. btol la kate org, jodoh di tangan ALLAH SWT ..
.. takpe lah kan ..
.. kepada BAKAL PASANGAN HIDUPKU ..
.. apalah yg awk tgh buat kn skrg nie? ..
.. bile kite akn jmpe kan syg ..
.. kite jmpe atas pelamin nnti ye syg ..



*****


.. hak3 ..
.. gediks tak ayt2 kat ats tue hah? ..
.. saja nak buat gempak sikit ptg2 nie ..
.. bosan takda kija ..
.. so, m'cari kija la akue hah ..
.. sbnrnya, byk ja kija hah ..
.. byk lagi nak kena stdy tue hah ..
.. test jumaat nie ..
.. final 10hb nnti dah nk strt ..
.. akue dok main2 ja lg hah ..
.. nie ka rupa sorg stdent erk? ..
.. xpa2, akue yakin akue bley ..
.. insyaALLAH ..
.. amin ..

v(^_^)v

♥10 Alasan Lelaki Perlu Tamatkan Zaman Bujang♥


.. assalamualaikum ..
.. hari nie hati sgt gumbira ..
.. syiok dpt blk ghumah ..
.. spent tyme with family loh ..
.. then lepak2 baca satu majalah nie ..
.. then this the nice topic 1 post okey ..
.. t'tari sbenarnya ngn topic nih ..
.. wah, mcm dlm mood nk kawen lak kn ..
.. hahaha, hangau ckit mggu nih ..
.. tolong la carik kn ..
..kuang kuang kuang ..
.. so, layan kn ja lah la artikel kt bawah nih ..


v(^_^)v


*****


1. Berkahwin menjadikan anda lelaki yang sempurna

Berkahwin bermakna anda sudah menyempurnakan sebahagian sunnah Rasulullah. Ini bersesuaian dengan sabda Rasulullah “Siapa yang tidak mengikut sunnahku, bukanlah ia dari golonganku.”
Tahukah anda, bila berkahwin, anda kelihatan begitu sempurna di mata ibu bapa, keluarga dan masyarakat. Apatah lagi jika anda memiliki isteri yang mampu menguji kematangan anda sebagai suami. Berbanggalah jika anda sudah bersedia untuk menjadi seorang suami.

2. Anda lebih bahagia

Satu kajian di sebuah universiti di Australia mendapati, lelaki yang berkahwin lebih bahagia dari mereka yang hidup membujang. Tahukah anda, kegembiraan itu mencakupi 135 peratus rasa bahagia dalam diri berbanding mereka yang hidup seorang diri.
Berkahwin juga bermakna juga ada yang menjaga makan minum anda, urusan rumah tangga lebih teratur dan sebagainya. Lebih penting, ada orang yang menyayangi anda seumur hidupnya bila anda juga menyayanginya sepenuh hati.

3. Hubungan seksual lebih sempurna

Tahukah anda, dengan berkahwin, aktiviti seks anda akan lebih teratur. Anda boleh bercanda dengan isteri tanpa rasa takut. Malah dengan melakukan hubungan seksual, anda juga akan lebih tenang serta rasa cinta yang begitu mendalam kepada pasangan.

4. Perkahwinan bermakna lebih hubungan seks

Satu kajian dari Institute Kinsey mendapati lelaki berkahwin melakukan hubungan seks bersama pasangan jauh lebih tinggi. Ini bermakna apabila berkahwin, anda lebih bahagia dan keinginan untuk bersama lebih memuncak berbanding mereka yang hidup membujang.

5. Kewangan lebih stabil

Jangan takut untuk mendirikan rumah tangga semata-mata bimbang duit tidak mencukupi. Jika ini pendapat anda, ia nyata salah kerana salah satu sebab perkahwinan adalah perkongsian dalam kehidupan.
Perkongsian bermakna, bukan hanya duit anda saja yang keluar untuk membeli barang keperluan rumah atau sebagainya sebaliknya pasangan juga akan membantu. Kalau semasa bujang anda takut untuk membeli rumah yang mungkin mahal harganya tetapi insya-Allah melalui rezeki yang ada pada pasangan, kewangan anda lebih stabil.

6. Punya daya tarikan

Jangan kata apabila anda telah berkahwin, saham anda akan jatuh. Tulisan dari penulis terkenal, Justin Prugh dalam bukunya Why Do Single Women Like Taken Men mengatakan, lelaki berkahwin mempunyai satu daya tarikan yang tersendiri.
Anda punya skil berkomunikasi yang baik dengan wanita dan ini membuatkan wanita bujang lebih senang mendekati. Tak percaya, cuba keluar bersama rakan-rakan bujang di tempat yang anda sukai.
Sudah tentu anda akan menjadi tumpuan rakan wanita yang hadir di situ. Sekali pun punya daya tarikan tetapi jangan sesekali menyalah gunakan untuk tujuan seksual kerana ia salah di sisi agama dan boleh menjadi punca keruntuhan rumah tangga. Belajarlah mendekati wanita, bila berkahwin, anda akan tahu segala-galanya tentang makhluk Allah yang satu ini. 

7. Berkahwin membentuk keluarga bahagia

Mungkin anda masih tidak nampak sebab-sebab mengapa anda harus berkahwin. Tahukah anda, bila anda berkahwin, bermakna anda menyambung legasi keturunan sendiri. Tiada orang yang boleh hidup bersendiri dan anda juga begitu. Tidak guna ada wang yang banyak atau pekerjaan yang baik sekiranya bila anda sudah tua, tiada siapa yang mahu menggunakannya kerana anda tiada zuriat. Berkahwinlah dan anda akan bahagia bila melihat anak-anak membesar di depan mata.

8. Kesihatan lebih terjaga

Ada di kalangan anda yang begitu mementingkan soal bentuk badan. Ditambah dengan mitos yang mengatakan perut akan menjadi boroi selepas berkahwin tetapi jika anda pandai menjaganya, anda masih mampu kelihatan segak. Cuba bayangkan, dalam usia 60 tahun, adakah anda masih segak dengan dada yang bidang? Fikir-fikirkanlah.

9. Berkongsi segala-galanya

Berkahwin bermakna anda berkongsi segala-galanya dengan pasangan, baik susah dan senang. Anda boleh bercerita kisah sedih, suka dan duka dan semua ini menjadikan kehidupan anda jauh lebih baik dari hidup sendirian. Berkahwin juga bermakna kehidupan anda jauh lebih sempurna. Kehidupan berumah tangga yang bahagia, kereta yang bagus untuk kegunaan keluarga, serta mampu merancang percutian yang menarik dan sebagainya.

10. Rahsia umur lebih panjang

Satu kajian di kalangan 2006 penuntut University Of California mendapati, lelaki bujang lebih cepat mati dengan pelbagai penyakit khususnya serangan jantung, kemalangan dan sebagainya berbanding dengan mereka yang berkahwin kurang terdedah kepada risiko tersebut.

♥ JUMAAT datang lagi ♥


.. assalamualaikum ..
.. syukur alhamdulillah, masih diberi ruang utk b'nafas hari nie ..
.. menyedut udara segar pagi JUMAAT ..
.. setelah BUMI Penang dilimpahi hujan semalam ..
..JUMAAT datang lagi ..
.. penghulu segala hari ..
.. moga hari ini, lebih baik dari semalam ..
.. amin ..


*****


.. jom tgk apa cerita dan kelebihan disebalik hari JUMAAT ..
.. let's check it out ..

^_^v


Allah menjadikan masa dalam seminggu tu ada 7 hari..Isnin, Selasa ..Rabu..Khamis ..Jumaat..Sabtu dan Ahad... Dalam setiap hari tuh, ade peristiwa-peristiwa penting yang tercatat dalam diari islam itu sendiri...menjadi memori sepanjang zaman..Apakah peristiwa-peristiwa itu...silalah teruskan bacaan 

 1. Pernikahan antara Adam dan hawa
2. Pernikahan antara yusof dan zulaikha
3. Pernikahan antara Nabi Musa a.s dan Shafura binti Nabi syuaib a.s
4. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w dengan khadijah khuwailid.
5. Pernikahan antara nabi sulaiman a.s dengan Ratu balqis dari negeri Saba'
6. Pernikahan antara Rasulullah s.a.w  dengan Siti Aisyah binti Abu Bakar.
7. Pernikahan antara Ali bin Abi Talib r.a dengan fatimah az-zahra


Kelebihan hari Jumaat

Sumber : http://www.mymasjid.net.my/koleksi-artikel/display/1262

1) Orang-orang yang meninggal dunia pada hari Jumaat juga akan mendapat rahmat dan aman daripada segala azab kubur, perkara ini telah dijelaskan oleh Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam yang maksudnya:

Sesiapa yang meninggal pada hari Jumaat atau malam Jumaat, dia akan dicop dengan cop iman dan terpelihara daripada siksa kubur.
(Hadis riwayat Al-Baihaqi)

2) Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam juga mengkhabarkan bahawa ganjaran pahala yang besar kepada orang-orang yang pergi berjemaah ke masjid termasuk untuk menunaikan sembahyang Jumaat, sabda Baginda yang maksudnya :
Apabila seseorang berwudhu lalu dia memperelokkan wudhunya kemudian dia keluar (pergi) ke masjid, dia tidak keluar kecuali untuk menunaikan sembahyang, tidak dia melangkah satu langkah kecuali ditinggikan satu darjat baginya dan dihapuskan baginya satu kesalahan, apabila dia bersembahyang Malaikat sentimemohonkan rahmat ke atasnya selama mana dia masih di tempat sembahyang dan belum berhadas, Malaikat memohonkan: Wahai Allah berilah rahmat ke atasnya, wahai Allah sayangilah dia!
(Hadis riwayat Al-Bukhari)

Dalam hadis ini mengandungi beberapa perkara yang penting. Pertama ganjaran pahala yang besar akan diperolehi oleh orang-orang yang pergi berjemaah di masjid dengan sedia berwudhu lalu pergi ke masjid untuk bersembahyang. Maka setiap langkahnya akan dikira sebagai penghapus dosa-dosanya dan menaikkan darjatnya. Para Malaikat juga sentiasa memohonkan keampunan dan rahmat kepada orang-orang sedemikian.

Kedua, orang yang berwudhu di rumah itu menggambarkan bahawa mereka sentiasa menjaga ketepatan waktu sembahyang kerana telah bersedia lebih awal lagi.

Oleh yang demikian hari Jumaat adalah hari yang mengandungi banyak kelebihan dan kebesaran yang diberikan oleh Allah Subhanahu wa Taala kepada umat Nabi Muhammad Shallallahualaihi wasallam.

HADIR JUMAAT LEBIH AWAL

Sesungguhnya kita dituntut agar menepati waktu sembahyang dan dilarang melengahkannya. Ini kerana bukan sahaja menepati waktu sembahyang itu merupakan tuntutan agama malahan orang yang menepati waktu sembahyang itu akan mendapat ganjaran yang besar.

Hal ini disabdakan oleh Rasulullah Shallallahualaihi wasallam yang maksudnya :

Orang-orang yang bersembahyang pada waktunya dan menyempurnakan wudhunya, menyempurnakan (tegak) berdirinya, menyempurnakan khusyunya, rukuknya dan sujudnya, maka sembahyang itupun naik (ke langit) dalam keadaan putih dan cemerlang. Sembahyang itupun berkata: Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana engkau menjaga aku (memperelokkan kelakuan sembahyang itu);.

Tetapi sesiapa yang bersembahyang tidak dalam waktunya yang ditentukan dan tidak pula memperelokkan wudhunya, khusyunya, rukuknya dan sujudnya, maka sembahyang itupun naik (ke langit) dalam keadaan hitam legam sambil berkata: Semoga Allah mensia-siakan dirimu sebagaimana engkau mensia-siakan aku

Sehinggakan setelah sembahyang itu berada di suatu tempat sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah, lalu iapun dilipatkan sebagaimana dilipatnya baju yang koyak-koyak kemudian dipukulkanlah ke mukanya
(Hadis riwayat Al-Thabarani)

Oleh itu berusahalah utk datang awal ke masjid pada hari Jumaat itu dan ketika dalam perjalanan menuju ke Masjid hendaklah dengan khusyu dan merendah diri. Apabila sampai di masjid jangan lupa berniat iktikaf ketika hendak masuk ke masjid. Dengan datang awal itu juga kita berkesempatan melakukan perkara-perkara sunat yang lain seperti sembahyang sunat Tahiyyat al-Masjid, membaca Al-Quran, beristighfar, berzikir dan berdoa, kerana pada hari Jumaat itu mempunyai kelebihan dan kebesaran yang banyak dan ganjaran yang berlipat ganda.

Apabila datang hari Jumaat, maka setiap pintu masjid ada Malaikat yang mencatat orang-orang yang masuk mengikut urutannya. Apabila imam telah duduk (di atas mimbar), para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah). Perumpamaan orang yang hadir ke masjid lebih awal adalah bagaikan orang yang menyembelih hadyi (korban) seekor unta, kemudian seperti menyembelih seekor sapi, kemudian seperti menyembelih seekor kambing, kemudian seperti menyembelih seekor ayam, kemudian seperti orang yang memberikan sedekah sebiji telur.
(Hadis riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis-hadis di atas jelas kepada kita bahawa orang yang meghadirkan diri ke masjid lebih awal pada hari Jumaat adalah sangat dituntut dan mempunyai ganjaran dan balasan yang besar. Sembahyang tepat pada waktunya juga dianggap sebagai memelihara sembahyang kerana jika dilenggahkan waktu sembahyang tersebut, kemungkinan akan tertinggal atau terlepas waktu yang ditentukan itu.

Malah Allah Subhanahu wa Taala juga telah menjelaskan bahawa antara sifat-sifat orang yang mendapat kebahagiaan itu ialah orang-orang yang tetap mengerjakan sembahyang pada waktunya dengan cara yang sempurna. FirmanNya yang tafsirnya :
;Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya
(Surah Al-Mukminun: 9)
Kesimpulannya, sembahyang dengan khusyu dan tawadhu serta menjaga dan memelihara waktu adalah satu kewajipan. Maka adalah disunatkan kepada orang yang wajib atasnya sembahyang Jumat supaya menghadirkan diri lebih awal ke masjid bagi mengelak daripada terlepas pahala atau fadilat datang awal ke masjid seperti mana maksud hadis di atas.

Lambat hadir yang mendatangkan kerugian itu termasuklah hadir setelah imam naik ke atas mimbar untuk membaca khutbah. Hal ini telah diceritakan dalam hadis di atas yang menyebutkan yang maksudnya :

Apabila imam telah duduk (di atas mimbar) para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah)
Ini bererti para Malaikat yang khusus bertugas mencatat kelebihan hadir awal ke masjid pada hari Jumaat itu menghentikan catatannya kerana hendak sama-sama mendengar khutbah. Orang yang sedemikian hanya akan tersenarai dalam orang-orang yang hadir Jumaat sahaja, tetapi tidak tersenarai dari orang-orang yang mendapat kelebihan yang seolah-olah berkorban seekor unta atau sapi seperti yang disebut dalam hadis di atas.
Ulama Syafei juga sepakat mengatakan bahawa sunat (mustahab) menghadirkan diri lebih awal ke masjid pada hari Jumaat. Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam menjelaskan tentang kelebihan orang-orang yang menghadirkan diri lebih awal ke masjid pada hari Jumaat.

Baginda bersabda yang maksudnya :Apabila imam telah duduk (di atas mimbar) para Malaikat menutup buku catatan mereka dan datang untuk mendengarkan zikir (khutbah).
Ini bererti para Malaikat yang khusus bertugas mencatat kelebihan hadir awal ke masjid pada hari Jumaat itu menghentikan catatannya kerana hendak sama-sama mendengar khutbah.

Orang yang sedemikian hanya akan tersenarai dalam orang-orang yang hadir Jumaat sahaja, tetapi tidak tersenarai dari orang-orang yang mendapat kelebihan yang seolah-olah berkorban seekor unta atau sapi seperti yang disebut dalam hadis di atas.

Oleh itu pergilah awal ke masjid pada hari Jumaat itu dan ketika dalam perjalanan menuju ke Masjid hendaklah dengan khusyu dan merendah diri. Apabila sampai di masjid jangan lupa berniat iktikaf ketika hendak masuk ke masjid. Dengan datang awal itu juga kita berkesempatan melakukan perkara-perkara sunat yang lain seperti sembahyang sunat Tahiyyat al-Masjid, membaca Al-Quran, beristighfar, berzikir dan berdoa, kerana pada hari Jumaat itu mempunyai kelebihan dan kebesaran yang banyak dan ganjaran yang berlipat ganda.
Reply With Quote

♥ saya nak KAWEN ♥


.. assalamualaikum ..
.. malam nie ntah napa rasa mcm pelik ckit ..
.. hormon tak betol kotw ..
.. tadi kat FB ngah baik pnya dok on, chatting, tiba2 t'pandang 1 pic nie ..
.. lah rupanya, senior akue pnya pic ..
.. pic kad jemputan kawin okeh ..
.. lah b'tambah sorg lagi coursemate ak nak kawin ..
.. sbelum nie dah ada la jgk ..
.. siap nk dpt baby okeh ..
.. kata diorg, merancang, tp xpa dah rezeki baby tue kn ..
.. best ja akn ..
.. akue nie bila lah ya ..
.. dah tgk2 tue, mula la berangan ..
.. rasa tak sabar lak kan ..
.. asyik tgk org lain ja naik pelamin ..
.. diri sendiri bila lagi lah agknya ..
.. 12112010 nie, sepupu akue lak kawin ..
.. nak pegi, tpi mcm x dpt ja kan ..
.. pegi masa sandingnya ja lah nnti ..
.. bila akue nak kawin ? ..
.. bila akue nak naik pelamin ? ..
.. bila? bila? bila? ..






nota kaki : seyes, dua tiga hari nie asyik mimpi pasal kawin ja hah...tapi, muka si dia tue x nmpak .. sapa erk?...len kali bg la ada ending yg baik ckit kan...huhuhu...nie kalu my parents baca, kantoi nih...

♥ hanya kerana 10SEN ♥


.. assalamualaikum ..



.. hah cuba tgk pic kat ats tue ..
.. macam ada something ja kan ..
.. yes, tepat sekali ..
.. pasal 10 sen a.k.a sekupang tuh, hati, otak suma t'sentap ..
.. nie suma gara2 uncle A tue la ..
.. ada ke sekupang pon nk berkira ngn uncle B tuh ..
.. uncle B tue dh beli byk kot ..
.. stakat sekupang tue, discount kn ja lah ..
.. berkira sungguh ..
.. akue pon masa tue ley lak tgk ja ..
.. sengal btol la akue ..
.. rasa macam %&^$ ..
.. blurrr and t'kaku jap masa tuh ..
.. masa tue akue ada ja syiling sbb baru ja bayar kn ..
.. asal la akue tak hulur ja sekupang kan ..
.. sengal sengal sengal ..
.. dah tue, bila keluar ja dari kedai, dpt tau lak sapa sebenarnya uncle B ..
.. lagi la b'tambah t'sentap ..
.. hati nie rasa bagai disiat2 ja ..
.. mata nie, dah kecik besar, kecik besar ja ..
.. pasnie, xmo p kedai uncle A dh bley tak? ..
.. pasnie jgk, kalu jumpa uncle B, ada p'kara nk settle ..
.. hope menda2 takda lah lagi yar ..
.. hope akue dah tak blurr ngan menda cmni lagi ..
.. FADZ, cpt b'tindak ya lepas nih ..



nota kaki : kebaikan dibalas dgn kebaikan, kejahatan akan dibalas dgn kejahatan

♥ hari yg akue tunggu ♥


.. assalamualaikum ..
.. bertemu lagi utk hari nie ..
.. nie la kesan bila dah sekali hapdate ..
.. dlm nak test jap lagi nih ..
(stylo kannn)
.. just nak inform that i always waiting for dis day ..
.. but i'm forgot bout that ..
.. sobssobsobs ..
.. sadis ja bunyi hah ..
.. takda apa sgt pon dgn hari nie ..
.. tarikh hari nie ja sgt chantek ..
.. 20102010 ..

.. kalu weekend, msti ramai yg booking kan ..
.. seandainya ..



nota kaki : taun dpn, 20112011 pnya turn lak ...apa2 pon, wish me luck for the test dis day yar..nnti kalu rajin, hapdate lagik

♥ kenangan lama t'imbas kembali ♥


.. assalamualaikum ..
.. wah, apa habaq erk suma? ..
(gaya mcm dok ckp ngn org tuh..cayalah)
.. dah brapa hari ntah tak hapdate ..
.. mcm biasa, story byk ..
.. tapi masa yg tak m'izinkan ..
(gaya busy mcm kalah PM tuh)
.. maka, hari nie t'buka jgk la hati akue nak b'story kat sini ..


*****
.. saja takda story apa sgt pon ..
.. just nak kasi feedback yg post BFF akue ..
.. wah, sgt rindu sama dia ..
.. rindu suma pasal dia ..
.. xpecially rindu sedut movies sama2 ..
(skrg, dah xda supplier movies utk akue)
.. urmmm, 2 3 hari nie akue prasan, byk pic lama2 d post kat FB ..
.. hah pic apakah itu ? ..
.. ini dia ..

.. jeng ..



.. jeng ..




.. jeng ..







.. eh asal lak pic xley nk upload nih ..
.. conpius jap akue ..
.. hah tak dapat la nk nengok hah ..
.. sabar ja lah ..
.. ok2, kita teruskan ja lah pada story kita ya ..
.. seyes, lepas tgk ja pic2 tue suma, mula la t;imbas balik ..
.. suma kenangan2 tuh sgt indah ..
.. memori masa Diploma dlu yg'baek ..
.. btol ckp org kan ..
.. zaman blajar kat Uni la yg t'baek, yg t'indah ..
.. nasib baik dlu ak enjoy jgk dgn bdk2 nih ..
(takda lah ulat buku sgt okeh)
 .. kira tak t'lepas la dgn xtvt yg menarik tuh ..
.. masa Diploma dlu sgt byk field work ..
.. itu pasal la byk pic & byk crita t'sendiri di setiap tmpat ..
.. dgn story ..

PULAU BIDONG nya

PALOH HINAI nya 

TASIK KENYIR nya

KUALA ABANG nya

.. apa lagi erk? ..
.. lupa ingatan jap..hik3 ..
.. mmg TERBAEKKK PUNYAAA ..
.. so, kita nie tak nak ka buat reunion? ..
.. senior Diploma kita kat sini, dh brapa kali buat dah ..
.. jom la ikut jejak langkah depa ..
.. JOM LA...JOM LA...JOM LA ..


nota kaki : jom sapa yg seyes nk buat reunion?..angkat kaki

♥ bersawang + berhabuk ♥


.. assalamualaikum ..
.. wah tajuk tak bley blah kan ..
.. siap bersawang, berhabuk sakan kan ..
.. macam dah lama jgk la tak m'hapdate kat sini ..
.. kekangan masa agaknya ..
.. statement mcm busy gila kan ..
.. actually, byk kija luar akhir2 nih ..
.. last week pegi LANGKAWI ..
.. ada kem gituh ..
.. dis week spatutnya ada jgk, TAPI...
.. terpaksa ditolak coz bagi ruang utk diri kotw ..
.. mana taknya, next week nk outstation lagik ..
(OUTSTATION tuh...gaya mcm dh kija ja hah)
.. jom layan pic kat bawah lah pasal kat LANGKAWI tuh ..
.. pengisian yg sgt best ..
.. rugi kpd belia2 yg x join ..


 ~hah nie group member aku..masih x cukup tuh~

 ~masa nie lunch kat tempat yg paling tggi okeh~

 ~kesan sunburn dri group ktorg~
~group org len aku tgk okey jah~ 
~kesan sesat jalan nih~

~sbelum kembara, kena ada kawad formasi la plak kan~


nota kaki : pengisian yg m'berangsangkan...hidup MELAYU!!!

♥ malam sabtu yg t'high ♥


.. assalamualaikum ..
.. hye uchuk yg t'chenta ..
.. dah lewat mlm kan, bru nak muncul ..
.. kalau ikut kn, dah masuk hari baru pon nie ..
.. tak kisah lah ..
.. hari nie, siang tadi kat rumah ada buat makan2 sikit ..
.. masuk kali nie, dah 4 kali tuh ..
.. hah nak buat macam mana, org suka mai rumah akue ..
.. tambah2 diorang suka bila mama masak ..
.. diorang siap mintak mama masakkan spageti tuh ..
.. diorang tue, kwn adik akue ..
.. dan yang penting, malam nie jgk akue keluar b'suka ria dgn makwe adik aku ..
.. hah sgt la power kan ..
.. gila2 kotw budak2 tue ..
.. sampai blurr jgk la akue ..
.. akue nie, pegi mana ja blurr kan ..
.. kitorg main bowling ja ..
.. ada la 2 games ..
.. bising kotw kitorg main ..
.. asal strike ja...yeyyyyy ..
(siap melompat yg tak tahan tuh)
.. sgt best weh ..
.. sgt happening ..
.. letih kotw ..
(bukan letih main, tapi letih gelak & sakat org)
.. pasnie dah plan lagi nak hang out sesama lagi ..
.. bila lagi lah tue yar ..
.. tak sabarlak rasanya ..


v(^_^)v


nota kaki : tggu nanti ya nk upload pic sikit2...nak kena tapis dulu hah

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih