♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

.. Wah da b'imej baru .. ;)

~jeng...jeng...jeng...~
~dri jam 11 lbh mlm td dok b'blogging~
~siap tkar b'ground lagik~
~hahahahahah~
~da ada mood nk tkar, baik tkar kn~
~so, skrg da jam 4.26pg~
~bla mau tdo???~
~jom lh kt tdo~
~nguaaaa~
(menguap tuh..pelik benor hah bunyinya)


.. sawang?!! ..

:: fuh lama sgguh x update blog nh ::
:: biasa la, mls nk on9 ::
:: kalu on pon, jap2 jah ::
:: gpon final kn ::
:: kdg, malas nk taip ::
:: by da way, xtau nk story apa ::
:: urmm...::
:: mlm nie mood da ada blk nk update blog ::
.
.
.
.
.
.
:: fuhhhh, lega gila da abeh 2 paper yg killer tuh ::
:: macam $&#% jah jawabnya ::
:: tiap soklan, msti ada jah yg lompong ::
:: b'jaya sgguh akue merosakkn 2 paper tuh ::
:: ma,...akk nk kawin ja bley x...?::
(hahhaa,..jwpan wajib utk stdnt)
:: so, pas nie gap 4 hari lg sblum last paper ::
:: wah japnya da abeh 2nd sem ::
:: next sem da jdik c'nior la plak ::
:: nmpak gayanya, da hmpir 2 taun lah kn kn cni ::
:: mcm2 memori n pngalaman ak dpt kat cni ::
:: ada yg bez, ada yg m'uji akue ::
(xpe,..2 suma rencah khidupan)
:: da lah, t update g ::
:: nk donlot lagu, nk joli2 mlm nh ::
:: moh lew kiter ::


~nie lah 2 sbjek yg plg killer~

.. Tips menghadapi temuduga .(wish me luck :)


PERKARA YANG MENJELIKKAN PENEMUDUGA
Berikut adalah perkara-perkara yang sepatutnya anda elakkan ketika berada dalam bilik temuduga untuk mengelakkan penemuduga berasa bosan dan jelik kepada anda :

  1. Bercakap perkara-perkara yang tidak berkaitan secara keterlaluan

  2. Tidak memberikan tumpuan kepada penemuduga tertentu apabila ditemuduga lebih dari seorang penemuduga

  3. Mengelak dari menjawab soalan penemuduga

  4. Memandang rendah akan pengetahuan penemuduga, ini dapat dilihat dengan jawapan anda

  5. Mencabar penemuduga dengan bertanyakan soalan yang rumit dan terlalu teknikal

  6. Menggunakan nama-nama orang berpangkat atau terkenal dalam perbualan anda dengan temuduga dengan harapan penemuduga tersebut kagum dengan anda
Perkara-perkara ini bukan sahaja membosankan penemuduga, malah akan membuatkan penemuduga merasa jelik dengan anda dan seterusnya mengambil keputusan untuk mengenepikan permohonan anda untuk mendapat jawatan tersebut.


KAWAL EMOSI SEMASA TEMUDUGA
Semasa berada di bilik temuduga, kerapkalinya anda akan ditanyakan soalan-soalan yang anda kurang bersedia. Soalan-soalan ini kebanyakkannya seolah-olah “mencabar” kewibawaan anda.Apa yang perlu anda lakukan adalah :
  1. Ingatkan diri anda bahawa penemuduga sedang menguji anda
  2. Jawab dengan jelas dan lantang
  3. Kikiskan sifat ego anda
  4. Tenangkan diri anda sebelum menjawab soalan, selalunya penemuduga akan cuba menggunakan jawapan anda untuk membidas
  5. Banyakkan senyuman
  6. Berikan penekanan dalam jawapan anda yang menyokong butiran-butiran yang tertulis dalam CV/Resume anda. Berikan penekanan kepada pencapaian anda yang tidak boleh dicapai orang lain
  7. Jangan sesekali menunjukkan anda hilang minat terhadap pekerjaan ditawarkan
Selain itu, anda dinasihatkan supaya jangan tergopoh gapah menjawab soalan-soalan sebegini dari temuduga, ambil masa untuk berfikir sejenak,dan jawablah dengan fikiran yang tenang.


TINGKAHLAKU & ADAB SEMASA TEMUDUGA

  1. Semasa hendak masuk ke bilik temuduga JANGANLAH gentar. Buatlah seperti biasa saja. Ucapkan “Selamat Pagi” atau “Selamat Petang” mengikut pada keadaan waktu. Ini nanti akan memberi perasaan mesra di antara anda dan penemuduga.

  2. Jangan hulurkan tangan anda untuk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak berbuat gerakan dahulu yang ianya hendak berbuat demikian.

  3. Janganlah anda duduk selagi tidak disuruh. Apabila anda disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dengan sempurna serta tegakkan badan. Jangan menggelisah.

  4. Jangan anda letakkan barang-barang atau tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga itu.

  5. Jangan anda cuba hendak mengalih keadaan kerusi yang disediakan itu.

  6. Jangan goyang-goyangkan kaki ataupun menggerakkannya di sana sini. Jangan pula anda cuba hendak membaca surat-surat dan lain-lain kertas di atas meja penemuduga itu

  7. Biarkan penemuduga itu memulakan temuduga.

  8. Janganlah anda menjawab soalan-soalan dengan tergopoh-gapah. Sebaliknya jawablah dengan tenang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yang anda beri itu hendaklah tepat. Jangan bercakap panjang lebar, dan jangan gunakan bahasa kasar

  9. Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu. Jika ahli-ahli panel yang menemuduga itu lebih daripada seorang maka arahkan jawapan-jawapan anda kepada Ketua Panel

  10. Gunakan perkataan seperti Tuan atau Puan pada orang yang tertentu dari masa ke semasa, tetapi janganlah selalu menggunakannya

  11. Jangan menyampuk semasa penemuduga itu sedang bercakap dan jangan sekali-kali berbalah dengannya.

  12. Jangan merokok ataupun mengunyah apa-apa di dalam mulut.

  13. Jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata yang tidak benar semasa dalam temuduga.

  14. Jika anda tidak tahu jawapan yang disoal itu, janganlah cuba hendak berbohong ataupun mendiamkan diri sahaja, kerana ini akan melemahkan peluang anda. Eloklah anda bercakap terus terang yang anda tidak tahu jawapannya.

  15. Bersedia memberitahu penemuduga tentang keluarga anda, persekolahan, kegemaran dan aktiviti anda. Jangan bercakap melebihi dan yang tidak sepatutnya.

  16. Jangan berbincang apa-apa masalah peribadi anda semasa temuduga.

  17. Jika anda pernah bekerja dahulu, berilah keterangan dengan ringkas dan tepat berkenaan dengan pekerjaan itu.

  18. Jangan sekali-kali anda cuba hendak mencela bekas majikan anda.

  19. Nyatakan kelayakan dan kelulusan anda yang benar, tetapi janganlah membesar-besarkan perkara itu.

  20. Anda hendaklah mengetahui serba sedikit akan tugas-tugas yang bersabit dengan pekerjaan itu, masa yang dijangka kena bekerja dan gajinya yang akan dibayar pada permulaannya.

  21. Bersedialah untuk memberitahu kadar gaji yang anda ingin. Walau bagaimanapun biarlah penemuduga itu mengemukakan perkara itu terlebih dahulu.

  22. Jika penemuduga tidak menyatakan tarikh yang sepatutnya anda mengetahui keputusan temuduga itu, eloklah anda bertanya supaya anda boleh datang lagi ke pejabatnya untuk mengetahui keputusan itu. Jika ia bersetuju tanyakan tarikh dan masa yang sesuai baginya.

  23. Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga. 
    24.
    Ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi peluang kepada anda menyertai temuduga itu 
    sumber: Fairuz Mokti blog

.. happy mode activated ..

:: wah td tghari kuar enjoy lagi ::
:: kononnya nak tebus blk la penangan BIOCHEM ::
:: soklan cam hampagas jah ::
:: xtau la score camna nnti ::
:: abeh ja test spjg mggu nh, asa lega sgt2 ::
:: yey dh bley enjoyyyy ::
:: td kuar p PRANGIN MALL ::
:: aduh igt nk cuci mata jah ::
:: ushar2 jah ::
:: and kononya nk beli tomato ceri jah ::
:: tp kn...demi utk m'dapat'n tomata kesukaan tuh kena harungi byk menda ::
:: ak dh wat pelaburan yg tggi utk hri nh ::
(abeh la pasni kalu mama tau shopping sakan)
:: byk kot ak beli ::
:: tp bez sgttt ::
(kikikiki...jgn mare yar ma)
:: antara barang yg ak p beli td,...::
.
.
.
,
1) sandal 
(coz dh buhsan ngan sandal lma...mula 2 igt nk beli wedges...tp memndangkn nk kena pkai slalu, ak bli sandal suda...sng nk gerak)
 ~ lebey krang cmni la...cuma color dia ja len..of course la itam ak pilih..sng nk match ngn baju ~

2) t-shirt 
(coz nmpak chumel sgt2...alasan x munasabah lgsung...t'shirt couple tuh...hahhaahh...mode chentan suda terbit)

3) kardigan
(mmg dh aim lm kot kardigan tuh.....chantek2)

 ~ bkn pic sbenar...x smpat nk amek pic...kardigan bli td wana putih ~

4) belt
(xley blah ak p bli smpai 2 plak 2...tamak sgguh kan)

5) Elseve
(tgh offer kot...so ak layan ja lah bli)
 ~ t'capai gak cita2 nk beli ~

6) adik2
(kikiki....fhm2 ja lah..ak sj nk kmpul bg colorful ckit loker)
.
.
.
.
.
.
:; tue yg dh beli ::
:: yg lom beli td ada gak ::
:: masa last2 tuh bru jmpa inner yg colorful tuh ::
(disebab'n duit dh kering, ak tunda utk next time...huhuhu)
:: legging ::
:: dress ::
(mak aii byk sgguh)
:: beznya kalu ada RM1+++ lam tngan kn ::
:: apa yg nk suma ley beli ::
:: mmg gila tol ak ::
:: hahahahhahaha ::
:: ada ak kesah?? ::
:: yg pnting dpt gmbira kn ak ::
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
:: dkat mgrib jgk la bru smpai bilik ::
:: then bdk2 ajk p makan lg kat NAZRI ::
:: ak layan ja ::
:: then ak tingin sgt nk mkn SLURPEE ::
:: sj la suh adk ak tuh isikan ::
:: ak tggu ja lah ::
:: ya lah dpt layanan baek pnya ::
:: skali..........pruttttttttttttt ::
:: fuh mmg nk kena la bdk kecik tuh ::
:: ada ke ptut slurpee tuh dh t'precik kat ak ::
:: malu dowh ::
:: seb baik la x kena byk kat muka ni ::
:: titisan2 dia jah ::
:: huhuhuhu ::
:: bdak kecik tuh gelak dh mcm nk sawan tau x ::
:: smpai kat luar 7-E kotw ::
:: sowi lah abg cashier ::
:: bdk kecik tuh yg wat...bkn sya ::
:: last2 manager dia yg tolong isi'n ::
:: thnx yar EN MANAGER =) ::
~ fuh layan2...nyam2 cedap woo ~

~ adakah smpai mcm nie percikan td?!!...aduh kalu gni, mmg lencun la ak..huhuhu ~
.
.
.
.
.
.
:: conclusion dia, ak happy sgt2 hri nie ::
:: walaupon duit manyak kuar ma ::
:: thnx yar dik ::

~ tmpat p'tama yg kitorg jejaki - PENANG TIME SQUARE

~ PRANGIN MALL - tmpat kedua ~

~ lunch time ~

~ pengangkutan rasmi ak sekitar Penang ~

~ fuhh cam nk lompat kegumbiraan saat nh ~

 ~ thnx dik...t free kt kuar g ~
~ akk enjoy sgt ~
~ kt sm jah blanja sakan ~

.. study week ..

.. smpena stdy week yg bakal m'jelma ..
(skema plak ayt)
.. baru nh, ada la plan nk p hiking kat NATIONAL PARK, PENANG ..
.. dh siap tmpah homestay n rncang bdjet suma ..
.. tp last2 cancel coz gempa yg jadi bru2 nh ..
.. tkot jgk kot ..
(7.7 skala ricter tuh)
.. mn x nya, tmpat yg ktorg nk p tue pantai ..
(slain forest ecosystem, tmpat nk hiking t)
.. so, d sebab kn kjadian tuh, ktorg cancel ..
(gpon, parents x kasi kot time2 gni nk p)
.. xpa2, adk2 kue skalian next sem yar kt p ..
(musfira???call pn nilam gtau kt cancel homestay)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.. then, d sebab kn x nk blik awl stdy week nh, plan nk tgk teater ..
.. mmg tringin sgt nk tgk kot ..
.. teater UDA & DARA x dpt nk join ..
.. coz ada test yg kena bg tumpuan ckit ..
(eh jap,..bkn cket hah...tumpuan yg byk kotw)
.. tapi kn,...nmpak gayanya x jadi kot ..
.. coz m'ambil kra cost spnjg nk dok campus nh, agk tinggi ..
.. t lari bdjet ..
.. 2 lom kira nk hangout lg ..
.. makan kat NAZRI yg sedap tuh ..
.. fuhh mmg lari ..
.. SO, lastly I decide to go back home 2morro ..
.. yeppa...yeppa ..
.. jom suma ..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.. EPYOLIDAY kat kgkwn yg blik kg tuh ..
.. oliday2 gak kt nh, buku jgn lpa ..
.. yg stayed kat campus, jgn enjoy byk sgt ..
(kena pk 2 3 kali tuh)
.. HAPPY HOLIDAY YAR ..
.. tgk lah blik ghumah t smpat ke x nk update blog nh ..

.. nak atau tak? ..

.. sya nk wish kat dia ..
.. TAPI, npa mulut nh berat sgt nk b'suara? ..
.. just wish ngn e-card ..
.. xpa ka nh ..
.. mmg nk jernih kn keadaan ..
.. TAPI ..
.. cam xley jah ..
.. aduh ..
.. trouble..trouble..trouble ..

~ berat mulut utk b'suara ~

.. SECOND SEMESTER EXAMINATION , 2009/2010 ACADEMIC SESSION ..

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA
SECOND SEMESTER EXAMINATION , 2009/2010 ACADEMIC SESSION

19/4/2010
ISLAMIC AND ASIAN CIVILISATIONS  

20/4/2010
PREPARATORY ENGLISH

27/4/2010
CELLULAR BIOCHEMISTRY

28/4/2010
INORGANIC CHEMISTRY I

3/5/2010
GENETICS
 
 

.. masih ..

~ kikiki ~
~ masih lam mood ketika cinta bertasbih nih ~
~ suka lagu melly nih ~
~ so, nk post lyric dia ~
~ YA HABIBI~
(",)

Langkah pertama ku berkaca diri
Apa aku layak untuk engkau
Langkah kedua ku berdoa
Semoga kau juga mau kepadaku

Langkah ketiga ku mencoba beranikan
Diri mendekatikan engkau
Langkah terakhir ku berserah diri
Pada Dia Maha Menentukan
Ya habibi
Oh my darling
Shary amor
Aku sayang kamu
Aishiteru
Wo ai ani
Ya habibi

.. ketika cinta bertasbih ..

hohoho..
maka telah khatamlah akue menonton filem adaptasi dari novel, 

Ketika Cinta Bertasbih (KCB)..
*sedangkan ada lagi buku lom habis baca nih!!
aaa~ exam! exam!
suka cerita ni sebab cerita ni mengisahkan tentang kehidupan seorang student yang bertungkus lumus cari duit sambil belajar kat cairo, egypt.. 
memang best jalan cerita dia. 
tambahan dengan persoalan jodoh yang lebih best di sebut cinta. 
(heh! yang ni KCB yang 1st..)
KCB 2 mengisahkan kekecewaan yang di tanggung oleh khaerul azzam..  
(oh!! sungguh tabah jejaka itu! namun aku tidaklah jatuh cinta. cuma kagum dengan wataknya. hehe..)
KCB 2 kurang bermain dengan perasaan di mana plot kaget ataupun terkejut atau sedih. 
hanya pada masa kematian ibu khaerul azzam.. 
di mana mereka kecelakaan apabila dilanggar lori durjana.. 
(geram aku ngan lori tu!..by da way, t'tumpah jgk la air mata masa part nh)

penggulungan terakhirnya..
menonton KCB 2 tidaklah se-excited menonton KCB 1.. tapi bestnya dapat tahu pengakhiran jodoh khaerul azzam. hehe..
(Abdullah Khaerul Azzam + Anna AlthaFunnisa)

lagi satuuuu....
Dalam filem tu, ada satu babak...
masa sesi pertanyaan kat mjlis nk promote buku “Menari Bermasa Ombak”. 
Soalan yang diajukan adalah CINTA
jwpan yg diorg bg lam bntuk puisi
(puitis sih)
Cinta sejati itu apa yar?
Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..
Dideklamasikan oleh Ayyatul Husna
—–
Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..
 Dideklamasikan oleh Anna AlthaFunnisa
puisi nih di amek dari blog beliamuda
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

:: bez sgt filem nh ::
 

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih