♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

♥ Permata Yang di Cari ♥




Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu

♥ jgn ada?!! ♥


.. assalamualaikum ..
.. akue muncul lagi hari nie ..
.. short entry just nk gtau nk rehat kn diri dari b'blogging ..
.. tak brapa nk ada mood nk menulis kat sini ..
.. teman2 rapat sendiri sudah acap kali m'dgr bicara akue nih ..
.. jap2, sebelum tue, nk sambung title kat atas ..
.. jangan ada yg kurang senang dgn entry kali nie ya ..
.. rasanya, tak perlu utk akue post entry2 mcm nie ..
.. tapi, tak sangka entry sblum nie agk m'ganggu ..
.. maaf kpd yg b'kenaan ..
.. kita ada pndapat masing2 ..
.. pendapat tue tak pernah salah ataupon betul utk kita ya kan ..
.. hope jgn ada sebarang pertelingkahan disebabkan perkara nie ..
.. biar ia menjadi satu entry sahaja dia diari akue ini ..
.. bukan satu subjek atau topik utk kita bahaskan ..
.. maaf sekali lagi sahabat ..



*****


.. TAKUT ..
.. rasa takot t'hadap tulisan kue akn m'cemarkan perasaan org ..
.. YA, dah b'laku pon ..
.. tak sangka, hanya kerana tulisan akue ..
.. biarlah kan ..
.. menda dah jadi ..
.. org ckp, blog nie tempat kita nk luah apa sahaja pon ..
.. kalau b'minat, boleh baca ..
.. kalau tak, klik ja kat icon 'x' tuh ..
.. akue b'blogging nie pon sekadar utk suka2 ..
.. tak expect pon akan b'laku huraian yg amat pjg ttg perkara itu ..
.. TAPI, seyes akue terima segala nasihat MyBFF tue ..
.. ya dia sntiasa ada bila akue amat2 memerlukan dia ..
.. walaupon dia jauh dari akue, dia sudi nak dgr story akue ..
.. akue betol2 hargai tue ..
.. thnx lots syg ..
.. nanti ada masa, akue story pjg lebar yar ..
.. but not now yar ..
.. so, buat seketika waktu nie, akue betol2 nk rehat dari b'blogging ..
.. maafkan akue sahabat ..
.. maafkan akue kalau kau amat2 terasa dgn entry akue sebelum nie ..
.. mcm akue ckp, kita ada pndapat masing2 kan ..
.. jgn ada p'sengketaan antara kita ..
.. tue yg penting sekali ..
"alaaa baru bercinta kan. blom kawen lg"
sy tak bermaksud bahawa;
awak baru kenal cinta.
tak penah bercinta
takde pengalaman dlm bercinta.
sy ckp mcm tu bile anda kata pd sy;

.. YA ALLAH, macam mana la bley tafsir mcm nie ..
.. akue dlm fikiran nie xpernah terlintas lgsung dgn kata2 mcm nie ..
.. macam mana la bley t'keluar isu mcm nih? ..
.. tak faham jgk akue ..
.. hope jgn ada spekulasi antara kita ya ..





nota kaki : selamat tinggal dunia b'blogging ... insyaallah akue akn update kelak..



Komitmen : Korang mesti pernah dengar perkataan ni kan? Semua benda yang kita buat kat dunia ni sama ada kita sedar atau tidak, mesti bersangkut-paut dengan komitmen - Tak kira la korang kena stay-up kat ofis sebab komited dengan kerja ke, mahupun komited dalam menunggu di depan pintu jamban...

belajar untuk setia pada komitmen yang telah dibuat, dan juga belajar untuk mencintai dengan segenap hati dan akal budi. Mencintai bukan hanya dengan emosi dan kesenangan sesaat, tetapi juga kerana adanya tanggungjawab, saling memperhatikan pasangan, dan juga saling menghormati. Berusaha setia kepada komitmen dan menjaga selama hidup dalam sesuatu ikatan.

♥ xtau nk letak title apa nih ♥


.. assalamualaikum ..
.. mainan hati nie pelik kan ..
.. ada teman b'pesan kena wat istikharah ..
(insyaAllah akn kue lakukan utk dpt kn jwpan hati nih)
.. ada teman nasihatkan begini ..


teman : um0q pringkt2 kita skg ni,xleh dh nk men ngn ht sgt2.sek2 dlu blh la pasai pkiaq xbqapa nk blh hbeh lg..level skg ni seeloknya byk2 brsihkan ht..n klu ad phk yg sdia mnerima ht kita seadanya,maka pndekkan jrak persoaln ht,krna bl ht yg btl2 tenang,maka ianya tdk syak lg,sudah mampu dbuka utk mnrima ht phk yg ikhls


akue : btol2...tp mcm mn nk trima phak yg ikhlas tue klau hti x sedia trima kn...


teman : byk2 la ykin pd ktetapan Allah.. 2 lah kmuncak cra mmliki ht yg tnang yg dpt mnyatukan ht2 yg ikhlas. mukmin yg trbaik ialah mukmin yg sdia mmanfaatkn org lain





nota kaki : akue xbpa nk suka bazirkn masa dgn hubungan yg x pasti...bila ckp pasal komitmen, ada ja yg protes...xkisah la bila ada org ckp, bru b'cinta kan...

♥ that words ♥


.. assalamualaikum ..
.. seyes mata akue bocor pagi nih ..
.. amat2 menusuk kalbu ayat2 itu ..


"saya nk awk trima sy dgn ikhlas, bukan t'paksa"

"btol2...sy sndiri xnk ada pksaan dlm hubungan kta"


.. amat2 lah menyentap jiwa ini ..
.. YA ALLAH, berilah akue petunjuk-Mu ..
.. akue redha dgn segala ketentuan-Mu ..

♥ attend for 'seminar' ♥


.. assalamualaikum ..
.. hye uchuk ..
.. dh 2 hari kan tak menap kat sini ..
.. tak sempat la ..
.. sabtu lps, pegi seminar seharian jugak la kat UUM tuh ..
.. then ahadnya, balik ghumah, faham2 ja lah kan ..
.. mana nak sempat bukak2 netbook nih ..
.. seminar yg kat UUM tue, best jgk la ..
.. kira tak rugi akue join ..
.. dah la dpt ilmu, dpt jgk kwn2 bru lorr ..
.. suker2 ..
.. slain seminar, kitorg b'buka puasa skali kat situ ..
.. manyak kotw mkn ..
.. dah la santai gila makan kat taman dia ..
.. siap ada yg join meja ktorg lagik tuh ..
.. i like i like..
.. hehhehehe ..
.. yg pnting, TNC sgt la best wehh ..
.. nasihat yg dia bg, mcm nasihat yg dia bg kat ank2 dia ..
.. siap pggil kitorg anak2 tuh ..
.. sweet sgt ..
.. seminar tue ada la sentuh pasal etika sikit, kemerdekaan sikit & perkongsiaan dgn TNC UUM..
.. suka part yg etika tuh ..
.. penceramah dia pon okey jgk ..
.. enjoy jah ..








~ KITA ADA PELUANG TAPI YG PENTING, 
BAGAIMANA KITA MANFAAT/GUNA PELUANG TUH ~

♥ soal hati dan perasaan ♥


.. assalamualaikum ..

.. uchuk, akue sgt2 lah dilema skrg nie ..

.. macam mana nie? ..

.. apa yg perlu akue buat? ..

.. perlukah akue terima dia? ..

.. sedang kan hati akue biasa2 ja ..

.. akue taknak la bagi harapan ..

.. dia dah lama kot tunggu ..

.. kalau akue terima dia, apa kesudahan dia yar? ..

.. akue sgt2 konpius nie ..

.. mana Dr Pakar Chenta yar? ..

.. help me ..


nota kaki : org ckp, baik syg org yg syg kita dari kita saja yg syg org yg kita syg....plezzz give me advice

♥ Amalan Yang Tidak Diterima Pada Bulan Ramadhan ♥

 
Kisah ini terjadi pada diri Rasulullah S.A.W dan para sahabatnya. Saat itu malam hari raya seperti biasanya Rasulullah S.A.W dan para sahabat membaca Takbir, Tahmid dan Tahlil di Masjidil Haram. Saat sedang bertakbir, tiba- tiba Rasulullah S.A.W keluar dari kelompok dan menepih kearah dinding. Kemudian Rasulullah S.A.W mengangkat kedua tangannya (layaknya orang berdoa) saat itu Rasulullah S.A.W mengatakan amin sampai tiga kali.

Setelah Rasulullah S.A.W mengusapkan kedua tangan diwajahnya (layaknya orang selesai berdoa) para sahabat mendekati dan bertanya, “Ya Rasulullah, apa yang terjadi sehingga engkau mengangkat kedua belah tanganmu sambil mengatakan amin sampai tiga kali?” Jawab Rasulullah S.A.W, “Tadi saya didatangi Jibril dan meminta saya mengaminkan doanya.”

“Apa gerangan doa yang dibacakan Jibril itu ya Rasulullah?” tanya sahabat. Kemudian Rasulullah S.A.W menjawab, “Kalau kalian ingin tahu inilah doa yang disampaikan Jibril dan saya mengaminkan”:

1. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia masih bersalah kepada orang tuanya dan belum dimaafkan?. Rasulullah S.A.W mengatakan Amin.

2. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal ibadah kaum muslimin selama bulan Ramadhan apabila suami isteri masih berselisih dan belum saling memaafkan.? Rasulullah S.A.W mengatakan Amin.

3. Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah diterima amal Ibadah kaum Muslimin selama bulan Ramadhan apabila dia dengan tetangga dan kerabatnya masih berselisih dan belum saling Memaafkan.? Rasulullah S.A.W mengatakan Amin.

Demikianlah doa yang dibaca Jibril sehingga Rasulullah S.A.W mengaminkan sampai tiga kali. Namun disini ada 4 Faktor yang membuat doa tersebut pasti dikabulkan Allah iaitu:

1. Yang berdoa Jibril Mahluk yang sejak diciptakan tidak pernah membantah dan berbuat dosa kepada Allah.

2. Yang mengaminkan doa tersebut Muhammad manusia Maksum yang telah diampuni semua dosanya.

3. Tempat berdoa adalah Masjidilharam tempat yang mendapat berkah dari Allah.

4. Waktu berdoa adalah malam aidil fitri iaitu satu diantara sepuluh malam jika kita berdoa langsung di ijabah oleh Allah.

Jadi, jika kita ingin amal ibadah kita di bulan Ramadhan ini diterima Allah, maka hindarilah tiga yang diatas kerana selama tiga persoalan di atas belum diselesaikan maka amal ibadah kita selama bulan Ramadhan masih dipending oleh Allah sampai kita menyelesaikannya.

Source: Cahaya Mukmin 

♥ arghhh ♥

 
.. assalamualaikum ..

.. just simple entry ..

.. don't have a mood to post entry here lorr ..

.. giloss suck the pysio test ..

.. nie mau kasi markah ke tak kan ..

.. arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ..


nota kaki : must score for the next becoming test yar

♥ study mode ♥


.. assalamualaikum ..
.. hari nie hari kedua puasa ..
.. ntah la, akue rasa amat lah letih ..
.. mana taknya, semput akue belum pulih lagik ..
.. sobsobsob, rasa tak sabar nak blik ghumah esok ..
.. esok, cpt la kau muncul ..
.. andai esok tiba, maka akue akan m'hadapi akue ujian lagi ..
.. sok ada test physiology ..
.. seyes, xtau nak study apa nie ..
.. blurrr ja hah ..
.. jom uchuk, temankan akue study ..


v(^_^)v


Positive feedback is a mechanism by which an output is enhanced, such as protein levels. However, in order to avoid any fluctuation in the protein level, the mechanism is inhibited stochastically (I), therefore when the concentration of the activated protein (A) is past the threshold ([I]), the loop mechanism is activated and the concentration of A increases exponentially if d[A]=k [A]

types of cell signaling
 
- signaling cell releases a chemical messenger that binds to a receptor on the target cell -


nota kaki : byk kotw nak kena igt nih....i need ginkgo biloba

♥ cerita Ramadhan pertama kue ♥


.. assalamualaikum ..
.. muncul lagi waktu malam mcm nih ..
.. baru ja balik ke bilik nie okeh ..
.. sangat letih hari nie ..
.. tau la puasa kan ..
.. takpa2 yg penting dpt jugak puasa pertama nie ..
.. alhamdulillah ..



*****
.. story mlm nie kita mulakan dgn class akue jam 12 tghari ..
.. hari nie class bley tahan la ..
.. start jam 12 sampai la 7 ptg hah ..
.. hari nie kan, bangun pagi mcm malas2 ja ..
.. bangun ja nak pegi class, rasa pelik sgt ..
.. suasana kat campus nie sunyi okeh ..
.. konpius jgk mula tuh ..
.. Penang cuti ke awal Ramadhan nie? ..
.. setahu akue, Kedah, Perlis n negeri apa lgntah yg cuti ..
.. memang suma tgh mood puasa lah nie yar ..
.. hari nie jugak la, akue tunggu bas sgt lah lama ..
.. lewat jgk la masuk class English tadi ..
.. dah la dgn semput bagai nie kan ..
.. ntah apasal la suma jadi lambat ..
.. ptg tadi, class abeh jam 6.30 ..
(asalnya jam 7..tapi disebabkan puasa, so lec akue abeh kan awal)
.. ingat kan ada bas ..
.. last2, kejadian pg tadi b'ulang lg la plak ..
.. hadoii kan ..
.. nasib baik la bulan puasa ..
.. setengah jam jgk la tggu ..
.. then pegi bazar, suma gerai pakat dah abeh plak mknan dia ..
..sadis betol ..
.. just beli kuih2 jah ..
.. tengah dok jalan2 tue, bley plak azan kan ..
.. lastly, mmg b'buka tgh jalan la kitorg ..
.. hahahaha, nie la pengalaman puasa p'tama akue ..
.. best sgt dpt b'buka dgn adik2 kue itu ..
.. esok lusa, kita b'buka sesama lagi yar darls ..


v(^_^)v



♥ Ahlan ya Ramadhan ♥


Ramadhan datang lagi

bersimpuh malu antara bulan mulia

dan aku menyahut cintamu

membersih noda dan dosa

aku lihat kau tersenyum berseri

memberi nikmat dan syafaat

terangmu membawa cahaya

dimalam suci menanam taqwa

menyubur jiwa

aku ingin tersenyum padamu, ya Ramadhan

terimalah senyuman tulus ikhlasku

moga hati ini dekat padaNya

Selamat berpuasa!


♥ Syurga Cinta ♥



.. Satu cerita yang menarik dan memberi pelbagai peringatan .. 
.. Teringat beberapa ayat dalam cerita ni... disusun semula ... :)



Kepada yang ingin bercinta:
"Jodoh itu ade 3 jenis:"
"Jodoh yang diilhamkan syaitan, kamu berjumpa dengannya, berpegangan tangan, berhibur dengannya dan kemudian tidur dengannya, dia kemudiannya hamil dan kamu menikahinya"
"Jodoh yang diilhamkan Jin, Kamu mencintanya, tetapi dia tidak mencinta kamu, kamu menyihirkannya dan membomohkan nya untuk berkahwin dengan nya."
"Jodoh yang diilhamkan Allah, kamu bertentang mata dengannya, lahir perasaan cinta dihati kamu terhadapnya dan lahir perasaan cinta darinya terhadap kamu, kamu meminangnya untuk dijadi permaisuri rumahtangga mu"

Kepada Lelaki:
"Cinta bukan untuk mainan, cinta bukan untuk dipersendakan, cinta yang diperlukan wanita adalah cinta yang iklas datang dari hati. Cinta yang bersedia untuk hidup semati."

 Kepada wanita:
"Jadilah wanita umpama bunga dalam Kaca, tidak mudah didekati, hanya mereka yang benar-benar mampu dapat menyentuhnya."

Kepada semua:
"Percintaan adalah permulaan Jodoh"

♥ Ujian Allah = Kasih Sayang-Nya ♥


.. assalamualaikum ..
.. hye uchuk ..
.. malam nie, akue dah kembali ada di bilik ini ..
.. keseorangan, jauh dari org t'sayang ..
.. demi untuk mencapai cita-cita yg akue impikan ..
.. AMIN ..
.. di kala ini, badan spt tidak kuat utk menempuhi segala dugaan ..
.. asthma sudah mula menyerang ..
.. jika sebelum ini, b'enak2 rehat di rumah, tapi skrg tidak lagi ..
.. mula berdikari utk diri sendiri ..
.. baru terasa sakit apabila diri berada jauh dari org t'sayang ..
.. saat nie, teringin sgt nak berada erat di dalam dakapannya ..
.. moga akue kuat utk tempuhi hari esok yang lebih mencabar ..

v(^_^)v


*****


Dalam menempuh hidup disertai dengan ujian daripada Allah, perlu kita ingat, ujian dan dugaan itu adalah tarbiah Allah. Cuba ingat kembali apakah hikmah selepas ujian Allah itu, adakah kita merasa lebih tenang dalam kesenangan? Atau merasa lebih susah dalam kesusahan? Saya yakin deh! Kita semua boleh berfikir dan renung sejenak, disetiap ujian yang Allah turunkan, ada kebaikan akhirnya. Cuma, mahu tidak mahu sahaja untuk kita berfikir.
Ujian yang Allah berikan itu datang daripada pelbagai arah. Sama ada kita dipermainkan, dihina, dimaki dan dikhianati oleh hamba Allah yang kita kasihi, cintai, sayangi dan yang kita kenali, juga suatu penyakit yang Allah turunkan. Itu semua adalah kasih sayang Allah.
Allah sebenarnya ingin mengajar kita untuk lebih tabah dan tetap teguh dengan pendirian kita yang kita pegang. Allah ingin memberitahu kita banyak sangat perkara yang boleh membuat kita mendapat tiket untuk ke syurga-Nya.
Apabila ujian datang menimpa, kadangkala, kita terasa ujian yang Allah berikan itu datangnya seperti hujan, tidak henti-henti sudahnya. Dan juga, kadangkala terasa seperti diri kita sahaja yang Allah berikan ujian seperti itu.
Kita sering terlupa, bahawa setiap manusia telah dan akan Allah uji dengan cara yang lain. Kita terlupa, bahawa ada hamba Allah yang lain yang lebih teruk dan hebat ujian diri mereka. Begitulah sifat kita sebagai manusia. Seringkali terlupa. Rasanya ungkapan Tun Mahathir yang berbunyi ‘Melayu Mudah Lupa’ patut digantikan dengan ungkapan ‘Hamba Allah Mudah Lupa’.
 




Aku sayang Allah~ Aku sayang Rasulullah~

♥ pandangan korunk cmna erk? ♥



.. assalamualaikum ..
.. hye uchuk ..
.. akue sgt lah addicted dgn b'blogging nih ..
.. macam mana nih ..
.. layan kan ja lah kan ..
.. slagi ada kudrat, slagi tue akue akan update ..
.. nak share something nie ..


kte ley lp kn org yg kte xsuke,tp.. msthil nk lpkn kngan bsmnya... trutamanya pd org yg brgelar KAWAN... :)

 

.. apa pandangan korang ngn statement kat ats tue? ..
.. bagi akue, susah utk akue lupakan org yg penah hadir dlm hidup akue ..
.. biarlah macam mana pon prob yg menimpa kami ..
.. kalu mulut akue nie ckp, akue dah lupa dia, hakikatnya TIDAK ..
.. aku ulang skali lagi, TIDAK!!! ..
.. kalu akue ckp akue lupa dia, takkan lah akue still ushar fb dia ..
.. akue amek tau p'kembangan dia kan ..
.. dia pernah b'gelar kawan akue, smpai skrg dan sampai bila2 pon ..
.. tue realitinya ..
.. akue takkan dapat lupakan dia ..
.. pada dia, thnx sebab pernah jadi kawan akue ..
.. akue insan yg serba kekurangan ..
.. akue redha dgn apa yg terjadi ..
.. sebab dia jgk, akue buat perubahan dlm hidup akue ..
.. thnx sesangat kawan ..

v(^_^)v

♥ LBS mode ♥

video

.. saat nie, akue tgk melayan lagu kat atas nie ..
.. akue betol2 dah hangau sama ini lagu ..
.. mendayu-dayu hah lagu nie ..
.. tak sabar nk tgk yg the series pnya ..
.. ada lg tak erk novel dia? ..
.. nak beliiiiiiii ..

♥ Ahlan Ya Ramadhan ♥


Assalamualaikum

Dalam sehari dua lagi kita akan memasuki bulan Ramadan.

“Ahlan wa sahlan ya Ramadan! Selamat datang wahai bulan Ramadan! Bulan penuh berkah!”

Marhaban ya Ramadhan,

Allahumma Ballighna Ramadhan.

Inilah doa yang diulang-ulang oleh Rasulullah s.a.w apabila mendekati bulan yang mulia ini. Diriwayatkan bahawa apabila tibanya bulan Rejab, maka Rasulullah akan berdoa ‘Ya Allah Berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan’ (Riwayat Al-Bazzar, At-Thabrani, Al-Baihaqi).

Ramadhan merupakan bulan yang suci dan mulia yang kehadir­annya sentiasa didambakan oleh setiap muslim, di mana saja mereka berada. Bulan ini merupakan bulan yang dipenuhi dengan rahmat dan berkah dari Allah S.W.T. Dalam bulan Ramadhan yang agung itu banyak peristiwa penting terjadi, seperti kemenangan kaum muslimin dalam perang Badar, terbukanya kota Makkah, bulan diturunkannya al-Quran, bulan yang di dalamnya terdapat malam kemuliaan yang disebut Lailatul Qadar; iaitu suatu malam yang ni­lainya lebih baik dari seribu bulan.

Dalam bulan Ramadhan juga, setiap ibadah kita akan dilipat gandakan balasannya dan setiap orang yang beriman dituntut untuk berbuat kebajikan, beribadah dan bermu’amalah sepertimana yang diajarkan Islam.
Keistimewaan bulan Ramadhan banyak disebutkan dalam hadis Nabi S.A.W, mafhum salah satu diantaranya:
“Solat lima waktu, antara Juma’at dengan Juma’at yang lain, antara Ramadhan dengan Ramadhan berikutnya dapat menghapus­kan dosa-dosa yang dilakukan di antaranya, selagimana tidak melakukan dosa-dosa besar”. (Hadis Riwayat Muslim)

Dalam satu hadis yang lain, dari Abu Hurairah R.A., Nabi S.A.W bersabda:
“Siapa yang melaksanakan puasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, maka akan diampuni dosanya yang telah berlalu”. (Hadis Riwayat Bukhari).

Dari Abu Hurairah R.A, “Rasulullah S.A.W bersabda:
“Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah S.W.T telah mewajibkan kepadamu berpuasa pada bulan tersebut. Pada bulan tersebut akan dibukakan pintu-pintu langit, dan ditutupkan pintu-pintu neraka, dan syaitan-syaitan akan dibelenggu. Pada bulan tersebut terdapat satu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Siapa yang tidak memperoleh kebajikan di malam tersebut, maka ia tidak memperoleh kebajikan apapun”. (Hadis Riwayat al-Nasa’i dan Ahmad)

Seseorang yang melaksanakan puasa di bulan Ramadhan sesuai dengan tuntutan Allah dan Rasul-Nya akan memperoleh keis­timewaan-keistimewaan yang belum pernah diberikan kepada umat yang lain selain daripada umat Nabi Muhammad S.A.W. Dengan keistimewaan-keistimewaan itu manusia akan meraih kebaikan dan kebahagiaan, baik di dunia maupun di akhirat.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Telah diberikan kepada umatku di bulan Ramadhan, lima hal yang belum pernah diberikan kepada seorang Nabipun sebelumku iaitu:
  1. Pada awal bulan Ramadhan, Allah S.W.T melihat umatku. Sesiapa yang dilihat oleh Allah, maka dia tidak akan diseksa untuk selama-lamanya.
  2. Bau mulut orang yang berpuasa, di sisi Allah lebih baik dari bau misk (kasturi).
  3. Para malaikat memohon keampunan untuk umatku siang dan malam.
  4. Allah S.W.T memerintahkan (penjaga) syurga-Nya: “Bersiap-siaplah dan berhiaslah kamu untuk hamba-hamba-Ku, mereka akan beristirehat daripada kesulitan/kesusahan hidup di dunia menuju ke tempat-Ku dan kemuliaan-Ku”
  5. Pada akhir malam bulan Ramadhan Allah S.W.T akan mengampuni dosa-dosa mereka seluruhnya.

Seorang sahabat bertanya: “Apakah itu malam Qadar wahai Rasulullah?”. Nabi menjawab: “Tidak, tidakkah kamu mengetahui bahawa para pekerja, apabila mereka selesai dari pekerjaannya, nescaya akan dibayar upahnya”. (Hadis Hasan, Riwayat al-Baihaqi dalam kitab Syua’b al-Iman: 3450)

Maka bagaimanakah caranya kita menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang mulia ini? Persediaan yang rapi dan terancang sangat penting dalam menjayakan Ramdhan kali ini.
Di sini terdapat beberapa perkara yang kita boleh lakukan sebagai persediaan untuk ‘menikmati’ ramadhan dengan penuh kesungguhan dan terbaik. Mudah-mudahan ramadan kali ini, kita telah pun membuat persediaan awal sebagai bukti cinta kita untuk berubah menjadi lebih baik dan dekat kepada Allah.
Antara persediaan yang boleh dilakukan SEBELUM TIBANYA RAMADAN….


Dari sudut kerohanian dan keimanan
1. Taubat yang bersungguh-sungguh (banyakkan Istighfar, meninggalkan maksiat yang selalu dilakukan).
2. Sentiasa berdoa Allahumma Ballighna Ramadhan. Kadang-kadang tidak semua orang dikuniakan nikmat bertemu ramadhan kerana kita belum tahu lagi nasib kita untuk hari esok. Semuanya di tangan Allah. Boleh jadi Allah tarik nyawa kita esok hari, siapa tahu. Kita hanya berdoa dan mengharap yang terbaik.
3. Membaca/bertadarus Al-Quran (meletakkan matlamat satu juzuk sehari. Paling kurang khatam al-Quran sekali pada bulan Ramadhan).
4. Kuatkan semangat untuk bangun malam (Qiamullail).
5. Berzikir setiap masa, Al-Mathurat pagi dan petang.


Dari sudut ilmu pengetahuan
Pepatah mengatakan “Tak Kenal Maka Tak Cinta”.
Jika kita tidak mengenali apa itu ramadan dan intipatinya maka tidak mudah untuk kita merasa cinta kepadanya.

Oleh itu sebagai alternatifnya hendaklah kita:
1. Membaca/belajar buku Feqah Puasa dengan lengkap beserta kelebihan, rahsia, dan tafsiran ayat Al-Quran yang berkait dengan puasa.
2. Membaca buku-buku penyucian jiwa.
3. Mendengar ceramah-ceramah tentang Ramadhan.
4. Mengulangkaji surah-surah yang telah dihafal, sebagai persediaan solat samada sebagai imam atau makmun di bulan Ramadhan.


Berkongsi semangat ramadan dengan orang lain.
Sharing is caring. Mereka yang bersemangat dan rindu akan bulan ramadan pasti tidak akan membiarkan teman-temannya lalai dan leka tanpa menikmati ramadhan seperti anda.

1. Bersedia untuk memberi tazkirah/ceramah tentang kelebihan dakwah di bulan Ramadhan.
2. Menghadiri majlis ilmu di masjid-masjid samada sebagai penceramah atau pendengar.
3. Mengingatkan orang lain tentang kepentingan membuat persediaan untuk Ramadhan.
4. Memberi hadiah Ramadhan kepada rakan-rakan dengan tujuan mendekatkan diri dan mereka kepada Allah.
5. Menyediakan risalah/majalah kecil untuk jiran-jiran tentang persediaan menyambut Ramadhan.


Keluarga kita sendiri
1. Membuat persediaan bersama seluruh ahli keluarga untuk menyambut Ramadhan terutama dari aspek iman dan ilmu.
2. Membaca buku berkaitan Ramadhan bersama-sama.
3. Membuat tadarus al Quran bersama ahli keluarga selepas solat maghrib atau bila-bila masa yang sesuai.
4. Mengajak ahli keluarga solat fardu berjemaah di surau atau masjid terdekat.


Harap dapat berkongsi artikel ini kepada kawan. Sharing is LOVING. :wink:

Setiap kali tiba ramadhan, saya sentiasa teringat akan lagu ini. Best lagu nie.

video

♥ i'm biology student ♥


.. assalamualaikum ..
.. saja nak lepas rindu kat sini ..
.. dahla skrg nie tgh batuk & selsema ..
.. ujian Allah tue ..
.. redha saja ..
.. itu tanda, DIA still igt hamba-NYA yg kerdil ini ..
.. saja nak post pic nie ..
.. takda kija kan ..

♥ yeyhaaa ♥



.. assalamualaikum ..
.. good morning suma ..
.. akhirnya, dpt jugak akue masuk ke sini ..
.. rindu sgt okeh ..
.. dua tiga hari tak dpt masuk sini, agk tidak keruan akue ..
.. tak senang duduk betullah ..
.. nie dah dpt bukak, lega sikit rasanya ..
.. syukur alhamdulillah ..
.. hope kita mulakan pagi nie dgn penuh keberkataan dari-NYA ya ..
.. Ramadhan pon dah nak dekat nie ..
.. moga kita mencari2 sinar keimanan dari Ramadhan ini ..
.. AMIN ..

♥ C+I+N+T+A ♥


.. assalamualaikum ..
.. jom layan lagu dari Mohd Mentor nie ..
.. bila hayati lirik2 nie, teringat balik memori lama bersama DIA ..
.. apa habar la dia skrg kan? ..
.. katna la dia skrg nie? ..
.. rindu sama dia ..




Ku persembah cinta suciku
Buat insan yang ku sayangi

Ku ukirkan dalam hatimu

Jawapan cinta kepadamu
Hanya kau mengerti

Selamilah kasih sucinya cintaku

Tulusnya cintaku hanya kepadamu

Mampukah kau mengerti

Perasaanku kepadamu
Dan tulus kasih hanyalah untukmu

Mampukah kau selami

Jauh ke dasar hati ini
Oh hanya namamu yang tersembunyi

Ku harapkan kau mengerti

cintaku seadanya kasih

Ku inginkan kebahagiaan

Bersamamu oh selamanya
Tanpa rasa curiga 


♥ memories are make like this ♥


.. assalamualaikum ..
.. uchuk, owh uchuk ..
.. windu sama kamo larr ..
(rasa lama kan tak godek2 kat sini)
.. mlm nie ntah apasal la susah sungguh nk sign in kamo uchuk ..
.. jgn kena block suda kan ..
.. nanti rindo bayangan la akue nih ..
.. skrg nie kan uchuk pendamping setia akue di alam maya nie ..
.. sayang lebey sama kamo uchuk ..
(^_^)


*****


..jom jom teruskan story ..
.. jom nak story pasal Family Day Bio last week ..
(31July2010, Saturday)
.. best sgt wehhhh ..
.. tak rugi akue join walaupun skrg nie akue gerak sendiri ..
.. kalu dulu, ada someone dlm hidup akue ..
.. tapi skrg, someone tue dah pegi ..
.. sob sob sob ..
.. akue skrg just doakan kebahagiaan sentiasa m'dampingi someone itu ..
.. akue redha dgn apa yg dah jadik antara kami ..
.. dah2, nie dah buka topic baru plak ..
.. sedih plak tuh ..
.. tak mo, tak mo ..
.. back to da main topic plezzz ..

.
.
.
.
.


.. Family Day Biology ..
.. sgt lah happening siot ..
.. walaupon lebih utk budak 1st year, akue tetap join ..
.. ya lah sejak jadi senior nih ..
.. bila lagi kan nk kenal2 junior ..
.. masa nie la bertambahnya kenalan akue ..
.. wah bahagia, bahagia ..
.. byk jgk la xtvt dia ..
.. yang penting kan, asal akue main ja menang ..
.. camna tue? ..
(hahaha, angkat bakul sndiri tuh...xpa2 skali skala)
.. family day nie bkn kat Feringgi ja tapo kat dua tmpat ..
.. satu lagi kat Botanical Garden ..
.. chantek sgt dgn suasana kehijauan tuh ..
.. jom, tulis byk pon tak best jgk ..
.. kita layan pic lagi best kotw ..


*****

~ sepanjang di Feringgi Beach ~

~nie la team work akue...sesi membina castle..group kitorg ja ada penyu weh...unik tapi tak menang pon...hahhaha~

~sama jgk la mcm pic kat atas tuh~

~nie agenda sblm b'mula segalanya~

~discuss nk ikat kaki sblah mana..lastly, menang jgk..dgn reen yg muka slumbernya..cayalah reen~

 ~model utk magazine bio~

~ sepanjang di Botanical Garden ~

~pose berani mati punya~

 ~sepanjang perjalanan~

~my faberet pic~

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih