♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

♥ sakit tak bila hati terluka? ♥


.. assalamualaikum ..
.. entry nie kesinambungan story frustrated kwn miRmiR tue ..
.. masa nak tidow malam tue, miRmiR ada terpikir masalah problem dia tue ..
.. sakit tak ek bila hati nie terluka? ..
.. yalah mana nak taw sakit dia macam kena toreh dgn pisau ka ..
.. sakit macam jatuh basikal tue ka ..
.. mana nak taw kan ..
.. setakat nie, miRmiR sndiri tak pasti lah ..
.. so, nk buat macam mana ya bila kwn miRmiR tnya mcam mana la dia nk ubat hati dia tue ..
.. miRmiR t'cengang2 jgk la mula tue ..
.. ya lah kita nk ckp pon tak pandai sgt kan ..
.. tapi takpa lah, try jgk la ikut pengalaman sndiri dan pemerhatian sekeliling kn ..
.. 1st of all be positif ..
.. walaupun kadang2 menjadi positif lebih menyakitkan ..
.. ya lah, Tuhan akan sentiasa menduga kita sebab Dia nak tau camna kita boleh handle sesuatu masalah tue ..
.. then,  cara yang menenangkan jiwa bila kita bersujud ..
.. kerana ia mendekatkan diri kita dengan Allah ..
(nie lah jalan penyelesaian yg t'baik)
.. satu lagi, busykan ja diri dgn kerja ..
.. nanti xda la masa kn nk igt apa jua masalah tue ..
.. nie ada satu artikel la cmna nk rawat hati terluka tue ..
.. meh baca lagi ..



1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit.
Bunyinya senang nak dibuat, tapi perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja Anda sering merasa sedih sebab banyak kali mengingat kenangan pahit atau selalu kembali ke memori silam yang lalu, betul tak? Kita kena cut connection feeling kita dengan emosi yang lalu. Mulai hari ini, tekad untuk melupakan semua tu, selupa yang mungkin, kasi kosong abis! Bulatkan azam untuk memfokus kepada masa depan Anda, cita-cita Anda, keluarga, kerjaya, kewangan, keilmuan dan rakan-rakan. Anda takkan dapat melupakan ke semua memori pahit sekaligus, tapi lakukan step by step dengan mengalihkan perhatian Anda kepada perkara lain. Proses ini mengambil masa, tapi ia boleh dipercepatkan dengan disiplin diri.

2. 
Buang Sikap Risau.
Ada dua kesan dari sikap risau ni, pertama ia menarik nasib tak baik, masalah dan musibah tanpa Anda pinta. Kedua, memberi kesan buruk pada kesihatan Anda dari segi fizikal dan mental. Risau membuat Anda selalu menjadi sedih dan kecewa, kekadang takut. Untuk buang sikap risau, belajar untuk bertenang dan latih diri Anda mengawal emosi.

3. 
Belajar Rajin Bersyukur.
Ucap syukur atas ke semua yang Anda ada, apa saja! Misalnya, ucap syukur kerana Anda masih ada 5 deria yang lengkap, Anda boleh melihat dan menarik nafas tiap kali bangun tidur (dan bukannya bangun terus sakit jantung mahpun sudah berada di ALAM KEDUA), Anda ada kawan rapat yang memahami Anda dan Anda mempunya hanphone kesayangan Anda. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam diri Anda. Buat banyak kali dalam sehari.

4.
 Belajar Menjadi Pemaaf.
Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif (takut, sedih, kecewa. gusar, menyampah, marah, geram, cemburu, tak puas hati, dendam, busuk hati). Seterusnya, meneutrakan gekombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda Anda. Ketahuilah, Anda selalu rasa sedih dan kecewa kerana Anda tak memaafkan kesalahan diri Anda di masa lalu ataupun Anda tak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri Anda satu ketika dulu, ataupun… Anda susah menerima hakikat perbuatan salah orang lain terhadap diri Anda, yang membuat Anda sedih, kecewa dan geram tahap dewa..belajar menjadi pemaaf dan menghapus semua ni lalu menarik ketenangan datang pada diri Anda.

5. 
Ketawa, ketawa dan terus ketawa.
Ketawa bukan dibuat-buat, tapi biar ketawa yang benar-benar menggembirakan Anda dan menjadikan Anda girang. Tonton video yang lucu, baca cerita yang lucu, dekatkan diri Anda dengan rakan-rakan yang lucu serta cari “funny side” dalam setiap situasi, agar Anda boleh ketawa secara automatik. Ketawa dapat menghilangkan sedih. Buat apa LAYAN kecewa sedangkan Anda boleh ketawa? Come on…

6. 
Ubah Fikiran
Kita tak boleh merubah situasi yang boleh membuat kita kecewa, sedih dan murung. Tapi, kita boleh merubah fikiran kita dan apa yang kita fikirkan tentang situasi-situasi tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan. Walaupun perkara tidak berpihak kepada Anda, cari cara bagaimana Anda boleh jumpa nilai-nilai positif di dalamnya. Fikir yang baik-baik saja, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang. Rezeki Anda murah dan segala yang baik-baik datang sendiri pada Anda. Anda menjadi apa yang Anda selalu fikirkan. Buat apa fikir yang buruk sedangkan Anda boleh tarik semua yang baik-baik? Fikir yang buruk, Anda dapat yang buruk jawapnya. Ini hukum alam dinamakan hukum sebab dan akibat. Dalam kata yang lebih advance, itu hukum Law Of Attraction.

7. 
Hati Mesti ‘Keras’.
Bukan keras sembarangan, maksudnya kekerasan hati,kesabaran yang tinggi, pandai mengawal emosi dan menerima hakikat dengan hati terbuka. Allah menurunkan musibah, permasalahan dan macam-macam lagi bukan sekadar dugaan, tapi balasan pada perbuatan-perbuatan Anda di masa lalu. Buat baik, dibalas baik, begitu juga sebaliknya.

Cuba ingat balik kejahatan kecil yang Anda lakukan pada orang lain, mungkin ada walau Anda tak sedar. Itulah perlunya kita bersikap baik dan berfikir yang baik-baik pada semua orang, benda, perkara, situasi dan keadaan. Sebelum masuk tidur, set minda untuk jadi ceria pada keesokan harinya.Lafazkan dengan nada berbisik. Relaks, jangan terlalu mendesak diri.

Selepas bangun tidur, katakan pada diri ini adalah hari yang baru untuk Anda.Tekadkan diri untuk menjadikan hari yang baru tu hari yang baik, sungguh baik, sebaik yang mungkin dari hari yang sebelumnya.






nota kaki : sabar ek dude..setiap ujian dan dugaan terselindung satu kebahgiaan yang kita sendiri tidak mengetahuinya...

2 comment received:

::Rifqah:: said...

cik meera, kalau teluka tu sgt la sakit.. tapi lagi sakit kalau kene tipu. cuma kene pikir positif la.. mungkin dia bukan yang terbaik untuk kita. mungkin Allah nak temukan kita dengan orang yang lebih baik. penyelesaiannya, move on. jangan ingat lagi kisah lama. kalau kita selalu pandang belakang, toleh belakang, kita memang sangkut tak mampu nak begerak ke depan. sebab kita da rasa takut, mungkin akan kecewa lagi. so, buang perasaan tu, buang rasa takut, kalau boleh buang semua yang pahit tu. then, jangan sekali2 kata da serik, x mo da becinta lagi, or kenal lagi sesapa sebab tak boleh nak lupa kat die. dengan belalu nye masa, sikit2 kita akan lupa kan die yang penah singgah sebentar dalam hidup kita bila datang nya insan yang baru yang memang dah ditakdirkan untuk kita. jadi, move on, cari yang lain.. jangan tutp hati tu kalau ada yang datang mengetuk. mungkin yang datang kali ni jauh lebih baik dari yang kita pernah ada dulu. jangan kecewa terlalu lama.. untuk apa kita kecewa lama2, hidup jadi tunggang langgang tak menentu, tapi dia senang, bahagia, tak pikir langsung pasal kita, rite??

eh.. da tejadi 1 entry la plak komennye.. hahah.. oww ye.. mau alamat rumah kamu.. nanti nak anta kad. (^___^)

MissMeera said...

btol2...stuju sgt. tapi, kdg2 t'pk jgk utk diri sndiri nie..bla ada org dkt, hti mcm x t'buka ja..xtau apa yg dicari..fussy mybe...huhuhu..tp, thnx tau suma tips b'guna nie...hmpa kn da mcm akk kami da...syg sgt2..


2390 lorong selasih 9a/4, taman selasih, 09000 kulim, kedah darulaman ^__^ ....yey bakal dpt kad kawin..

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih