♥ inspirational ♥

Enjoy the moment
Yesterday is gone,
Never to be experienced again;
Tomorrow is uncertain,
A candle that burns unseen.
The present alone can be lived:
Do not seek to borrow from yesterday’s joy,
Nor entrust your happiness to tomorrow’s hands.

Text

"Jadikanku Seindah Wanita Solehah"

♥ lets exchange your link with me ♥

heartbeat

♥ my luvly followers (thanks yar u all) ♥

♥ kita bersama ♥

Daisypath Anniversary tickers

♥ sebuah perjalanan pendek ♥

~~ credit to Ismi Nora ~~


Dalam keadaan sedikit mencungap setelah berjalan agak jauh ke perhentian bas UIA, saya dapat melabuhkan badan di bangku yang tidak diduduki. Sudah begitu lama tidak menaiki bas awam. Kali ini saya megambil keputusan untuk naik bas saja ke Kuala Lumpur bagi menghadiri seminar menangani isu pembuangan bayi. Kembali merasa susah senang menaiki bas Rapid K.L. Namun ada kebaikannya. Saya akan menjimatkan belanja, tidak perlu mencari parking, boleh membaca buku, mengurangkan gas beracun yang merosakkan alam.


Di bangku sebelah seorang anak gadis sedang membuka sebuah buku kecil di tangan. Mulutnya kumat-kamit membaca buku itu. Kulit buku itu tertulis “Al Ma’thurat”. Mungkin dia tidak sempat membacanya selepas solat subuh tadi. Sejuknya mata melihat pemandangan sebegini di Taman Ilmu dan Budi. Bertuahnya ibu yang memiliki anak ini.


Bas U12 tiba, saya menaikinya dengan membayar RM2.50……sudah mahal rupanya. Tidak ramai penumpang. Cukup selesa. Belum sempat duduk, terlihat seorang lagi anak muda lelaki sedang membuka buku kecil “Al Maathurat”. Apakah dia juga seperti gadis tadi, tidak sempat membacanya selepas solat subuh? Di bangku yang lain seoarang pelajar berwajah Arab memegang tasbih di tangan. Subhanallah. Berkatilah semua pelajar ini, ya Allah. Dalam kerisauan kita mendengar akhlak anak2 UIA makin merosot, tiga pelajar ini memberikan kit gambaran sebaliknya.


Terbayang sebentar pengalaman petang semalam sewaktu singgah solat di surau Kolej Mara Banting selepas menghantar anak kembali ke asramanya. Beberapa kelompok pelajar sedang tekun berusrah. Di tangan masing2 memegang buku kecil itu juga, “Al Maathurat”. Mereka adalah pelajar2 terpilih yang sedang mengikuti program International Baccalaureate sebelum dihantar ke luar negara. Saya diberitahu bahawa usrah itu sukarela tetapi hampir semua pelajar mengikutinya. Alhamdulillah anak2 muda ini mendapat asuhan agama yang hebat.


Saya selalu berpesan kepada anak2,


“Bacalah AlMa’thurat kerana ia terdiri dari ayat2 pilihan dan doa2 yang ma’thur dari Rasulullah saw. Mewiridkannya InsyaAllah


kita akan sentiasa dilindungi Allah
kita tidak perlukan pergantungan kepada orang lain
fikiran kita akan lebih tenang
hati kita akan lembut
sifat kedekut akan terhakis
rezeki akan lebih murah.
kita akan terhindar dari syirik
kita akan mati dalam iman
kita akan selamat dari fitnah dunia, kubur dan akhirat
kita akan dikurniakan kesehatan yang baik
kita akan terlindung dari sihir
kita akan terhindar dari nyanyuk
kita akan mendapat syafaat di hari akhirat
Banyak lagi kelebihannya yang lain mengikut fadhilat setiap zikir yang dibaca.


Kita akan merasakan perbezaan hari yang dimulakan dengan al-mathurat dan hari tanpa zikir itu.


Kita hanya akan selamat apabila dekat dengan Allah. Bacalah Al Maathurat.”


Hanya sebahagian kecil anak muda mencari pendinding menggunakan zikir al maathurat untuk menyelamatkan diri dari kancah maksiat. Beribu orang yg sudah ditarbiyyahkan sewaktu di zaman persekolahan dengan zikir istimewa ini, tetapi kebiasaan itu ditinggalkan setelah sibuk dengan urusan dunia dan kerjaya. Membaca zikir adalah untuk Allah.


Kita menyediakan peruntukkan masa khas untuk keluarga tersayang waktu malam dan hujung minggu tetapi kita selalu lupa menyediakan peruntukan masa khas untuk Allah yang Menyayangi kita dan orang yang kita sayangi itu dalam agenda kehidupan harian selain solat.


Kalaulah kita dapat memujuk semua anak muda dapat menghayati erti zikir kepada Allah betapa hebatnya anak2 muda Melayu.


Kalaulah mereka menghadiri usrah, hidup mereka akan lebih disiplin.


Kalaulah mereka punya pembimbing yang baik,


Kalaulah mereka tidak dirosakkan oleh media


Kalaulah dialu-alukan di masjid


Kalaulah mereka didampingi oleh ibu bapa sepanjang masa


Seribu kalau lagi ….. impian kita yang sayangkan generasi pewaris ummah.


Sekadar coretan, selepas sebuah perjalanan pendek menaiki bas awam.


Perjalanan menaiki bas itu menggambarkan perjalanan hidup kita sebenar. Perjalanan hidup kita amat pendek. Waktu kita dilahirkan kita di iqamat atau diazankan. Setelah meninggal kita disolatkan. Hidup kita hanya sekadar antara jarak antara azan dan solat sahaja…..begitu pendek sekali. Terlalu pendek untuk kita sia-siakan.


Perjalanan bas banyak berhentinya. Perjalanan hidup kita juga begitu. Kita berhenti seketika untuk menikmati rezeki dan kita juga perlu berhenti untuk berkongsi rezeki dengan orang lain…..bersedekahlah!!!


Kita perlu berhenti sebentar untuk bersolat dan beriadah…..berlaku adillah kepada roh dan jasad!!!


Bas juga berhenti memberi laluan kepada orang melintas. Dalam perjalan hidup kita diminta berhenti sejenak untuk membantu orang lain agar mereka juga boleh maju ke depan. Jalan raya bukan milik kita seorang. Jalan kehidupan juga bukan kita saja yang berada di atasnya.


Ujian2 Allah adalah perhentian sementara bagi melihat kembali ke dalam diri agar kita berfikir dan mengambil i’tibar.


Ada undang2 jalanraya. Melanggarkannya akan membawa padah. Ada undang2 agama diajarkan Rasulullah saw. Melanggarnya akan juga membawa padah.


nota kaki : perkongsian bersama di ptg hari

0 comment received:

nuff

My Best Day

Daisypath Graduation tickers

We are Together

Daisypath Friendship tickers
Daisypath Friendship tickers
We met it was Luck! We talked it was CHANCE! We became friends it was DESTINY! We are still friends it is FAITH! We will always be friends its a PROMISE!

PERHATIAN

Ini adalah laman web peribadi. Semua kandungan adalah benar-benar kepunyaan pemilik kecuali dinyatakan sumbernya. Mana-mana idea-idea dan isu-isu adalah berdasarkan kepada pandangan peribadi pemilik. Terima Kasih