.. assalamualaikum ..
.. hye sumer ..
.. hari nie rasa lega sgt ..
.. akhirnya settle jgk kija yg t'bengkalai itu ..
.. sok pagi, just present jah ..
.. hope suma okey lah kan ..
.. jgn la diorg tembak akue byk sgt sudah ..
(abg rmbut pjg, plezz ya...jgn tnya soklan b'belit2 kat saya..)
.. jom akue nk kongsi sikit pasal topic yg akue akan present esok ..
.. topic pasal INGATAN ..
*****
APA YANG MENYEBABKAN KITA LUPA??
Kata orang tua-tua,
“orang yang suka makan kepala ikan mudah lupa“.
“Orang yang meminum air mengandungi semut juga mudah lupa“.
okeh, sebenarnya byk menda yang boleh buat kita cepat lupa. Antaranya faktor masa, gangguan, penyelewengan, tekanan, perubahan kualiti dan kuantiti ingatan .
.. MASA ..
Dengan berlalunya masa, kepudaran atau keusangan berlaku pada ingatan. Ini menyebabkan hilangnya kesan ingatan (memory trace).
Jika latihan tidak diadakan dalam sesuatu tempoh masa, kesan yang tertinggal dalam otak akan beransur kabur dan dengan peredaran masa semakin lama, kesan itu akan pudar dan luput daripada simpanan ingatan jangka panjang.
.. GANGGUAN ..
Mengikut Horton (1976), gangguan proaktif berlaku apabila pelajar menghadapi kesulitan mengingat kembali bahan pembelajaran yang berikutnya.
Dengan makna lain, gangguan proaktif berlaku apabila pembelajaran sebelumnya mengganggu pembelajaran yang berikutnya.
Gangguan retroaktif berlaku apabila pembelajaran baru mengganggu pembelajaran yang lama hingga sebahagiannya hilang dalam ingatan.
Khasnya, kedua-dua jenis pembelajaran diadakan dalam masa yang singkat.
.. PENYELEWENGAN ..
Ingatan manusia boleh dipengaruhi oleh nilai-nilai dan minat-minat kita. Oleh itu, kita boleh mengingat sesuatu dalam cara yang kita mahu mengingatinya.
Faktor ini menjelaskan bahawa kita menukar ingatan kita untuk sesuai dengan apa yang kita mahu ia jadi atau bagaimana kita rasa ia sepatutnya jadi.
.. PERUBAHAN KUANTITI DAN KUALITI INGATAN ..
Kajian McGeoh (1942), selepas 19 minit pembelajaran satu
set suku kata yang tidak mempunyai erti, ujian ingatan
menunjukkan 58.2% yang masih dikekalkan dalam ingatan,
iaitu 41.8% telah dilupai. Selepas 31 hari kemudian, yang
masih dikekalkan dalam ingatan ialah 21.1% iaitu 78.9%
telah dilupai.
set suku kata yang tidak mempunyai erti, ujian ingatan
menunjukkan 58.2% yang masih dikekalkan dalam ingatan,
iaitu 41.8% telah dilupai. Selepas 31 hari kemudian, yang
masih dikekalkan dalam ingatan ialah 21.1% iaitu 78.9%
telah dilupai.
Mengikut kajian, selepas pembelajaran pada peringkat permulaan, perkara yang baru dipelajari masih tertinggal dalam ingatan sebagai gambaran keseluruhan.
Mengikut kajian Morris (1939), perubahan kualiti cerita daripada ulangan seorang kepada seorang lain merangkumi empat situasi yang dihuraikan seperti berikut:
- Panjang cerita beransur dikurangkan.
- Nama orang, tempat dan gelaran dalam cerita mudah sekali berubah serta hilang dalam ingatan.
.. TEKANAN ..
Ahli pakar ingatan, Arthur Bornstein telah mengkategorikan tekanan yang tinggi sebagai musuh pertama kepada ingatan yang baik.
0 comment received: